En trivelig arbeidsplass

Dette er drømmeskolen fordi alt vi trenger finnes under samme tak. Det gjør at de som har noe med Førehundskolen å gjøre har tilgang på all kunnskap til enhver tid. Dette gir oss en unik mulighet til skape en trygg, effektiv og trivelig arbeidsplass – og slikt blir det gode, trygge førerhunder av.

Førenhundtreneren

Kombinasjonen av den nye skolens fysiske utforming, den landlige beliggenheten, nærheten til veterinærhøgskolen og den umiddelbare tilgangen på kunnskap og ekspertise, gjør dette til en drømmearbeidsplass for både førerhundtrenere og hunder.

Fremtidshåpet

Det er visse ting som krever mye tid når en hund som er i sin ungdoms vår skal bli førerhund. Spesielt det vi kaller den «første innlæringen», som er helt grunnleggende ting som den må kunne for å bli førerhund.

Som for eksempel å få den til å forstå at den skal stoppe ved alle kanter. Det ligger jo ikke i en hunds natur, derfor tar «enkle» ting, som å stoppe ved kanter, svært lang tid å lære. Når man i tillegg må kjøre i 45 minutter for å komme seg til Oslo for å øve på disse tingene, går masse unødvendig tid og det er slitsomt for hundene.

Nå tar det dem kun noen minutter å komme seg ut på treningsbanen for å gjennomføre den samme treningen. Selv om det nødvendigvis må bli noen Oslo-turer innimellom, slik at hundene lærer seg å gå i en by og mestre alt det innebærer.

Trening på kanter og kryss i Oslo
Førerhund øver på kanter og kryss i Oslo sammen med førerhundtreneren.

Vår kjære fôrvert

Vi får ikke sagt mange nok ganger hvor viktig fôrvertene er for førerhundarbeidet, og vi er utrolig glade for at den nye skolen har mulighet til å åpne seg mer mot dem.

Med det mener vi at de kan se på hundetreninger og få kunnskap som er nyttig for en fôrvert. Jo, mer de kan og jo tettere samarbeid vi har med hverandre – jo bedre førerhunder får den fremtidige eieren.