Et godt hjem

Det aller viktigste for oss er at hundene har det godt – fra de ligger i mors mage og helt til de blir pensjonister. De får ikke bare bo i et splitter nytt bygg med de beste fasiliteter, men de blir unnfanget, de blir født og de blir tatt vare på av mennesker som er oppriktig glad i dem. Mennesker som skal hjelpe dem å bli de beste førerhundene de kan bli.

En varm velkomst

Med hjelp av dyrleger og studenter fra veterinærhøgskolen, kan vi passe godt på de små allerede inne i mors mage. Kennelen vil være døgnovervåket, og når tiden er inne vil mor føde i et lunt og varmt fødselsrom. Dette gjør overgangen for de nye verdensborgerne så myk og fin det lar seg gjøre.

De kommende åtte ukene er mor og unger sammen hele tiden. I de fire første sover og spiser de små for det meste, og de neste fire er de mer aktive. Den femte eller sjette uken begynner vi så smått å lære dem innkalling og vi forbereder dem på at de snart skal dra videre

Hjem til fôrverten

Det er viktig at den lille kjenner seg trygg på det nye familiemedlemmet den skal bo hos i ett år, halvannet. Derfor har fôrverten vært på besøk på Førerhundskolen i denne åtte uker lange perioden. De kan kontakte oss eller besøke når de vil. En god relasjon med fôrverten er gull verdt og en forutsetning for at hunden skal bli en god førerhund.
Velkommen tilbake, kjære venn

Vi vil at hundene skal oppleve Førerhundskolen som et ekstra hjem, et sted de kan dra tilbake til, på kurs, helsesjekk eller på andre samlinger. Når de da kommer til oss for å begynne på skolen, etter å ha vært hos fôrvertfamilien sin i mellom 12 og 18 måneder, så blir ikke overgangen så stor. De husker fremdeles stedet, de gjenkjenner luktene, de kjenner oss - og vi kjenner dem.

Å dele rom med bestisen

THMBA_vintervalp_059.jpg

Så klart det blir rart å flytte fra fôrvertsfamilien sin, men vi forsøker så godt vi kan å gjøre denne overgangen myk. Og hva er vel bedre enn å bli gjenforent med søsken og gamle venner? Og det aller beste: Å kunne dele rom med bestisen sin? På soverommet har de egen hundeseng, hundeskål, tyggebein og leker. Våre firbeinte hunder er jo flokkdyr og da er det godt å vite at hos oss er de ikke - alene.

Hvile, kos og sunn mat

Skoledagene er spennende og krevende, og når hundene er ferdige for dagen trenger de mye hvile. Da er det godt å få seg litt mat, tusle inn på rommet og legge seg litt nedpå. Når de vil ha kos, så har vi mange åpne armer her. Vi har kjærlighet nok til en armé firbente fremtidshåp.

Lek, moro og ferie

Sove og spise er ikke det eneste hundene kan gjøre på rommet. Fra hvert rom er det utgang til en egen liten, overbygd hundegård hvor de to vennene kan leke og ha det gøy uten de blir våte og kalde. Eller de kan leke og utfolde seg sammen med de andre hundene i de store felles hundegårdene. Skolens beliggenhet i Ås sørger dessuten for at vi har flotte turområder rett utenfor eiendommen, så her mangler det ikke på plass.