Anlegg med stor kapasitet

Totalt vil bygningsmassen utgjøre 1200 kvadratmeter, og av dette vil omtrent 40 prosent ha våtromstandard. Tomten er på 10 mål og det vil bli en stor treningsbane på nesten to tusen kvadratmeter!

Miljørfyrtårn

Det utvendige panelet og flere av vinduene er gjenbruksvarer. Vi legger opp til at anlegget skal bli et Miljøfyrtårn.

Det nye anlegget vil ha kapasitet til å huse 40 hunder som skal bli førerhunder og opp til 10 kommende servicehunder. De kan være der under trening, og det vil være både innvendige og utvendige treningsområder.

Videre lages det valpeavdeling med fem til syv rom til tisper med valper. Det blir flott anlegg både for hund, fôrverter, ansatte, trenere og brukere.

Sikkerhet i førersetet

Hele 40 prosent av bygget vil ha våtromstandard, noe som vil gjøre det enkelt å rengjøre hundene og rommene uten at det vil være skadelig for bygget. For hygienen og smittevernet er dette helt uvurderlig.

I tillegg vil de bli en egen karantenedel, dersom noen av hundene skulle bli syke. Der vil de få den samme gode omsorgen og standarden som er ellers i bygget, men uten at de står i fra for å smitte andre hunder.

Videre vil de være egne treningsrom for servicehunder, kontorer til ansatte, vaktrom i valpeavdelingen, kantine og møterom, hundekjøkken, fôr-rom og lager, toalett/WC/dusj og teknisk rom.

Foruten den store treningsbanen utenfor, vil det bli 50 luftegårder av ulik størrelse, samt parkeringsplass til ansatte og besøkende.

Tett samarbeid med Veterinærhøgskolen

Vi har tett samarbeid med NMBU Veterinærhøgskolen som allerede er på flyttefot til Ås, og det er av stor nytteverdi for oss å kunne være i nærheten av dem. Vi kan si at verdikjeden blir mer samlet enn det vi opplever i dag, og det vil være enklere å fortsatt produsere service- og førerhunder av høy kvalitet. Blant annet er avlsarbeid et viktig område å samarbeide på, høyskolen har blant annet en sædbank der vi har lagret sæd fra hanhundene våre.

Dette blir den nye førerhundskolen!

Under har vi lagt ved en illustrasjonsvideo der du kan få et inntrykk av hvordan den nye førerhundskolen vil se ut. Bli med inn og ta en titt, da vel :)