Økt kvalitet

Når hele virksomheten er under ett tak er det enklere å justere oss etter hundeloven, regelverk fra Mattilsynet og hvilke miljøtiltak som kreves. Det gir også en mye bedre oversikt over hundenes helsetilstand hele døgnet og vi sparer mye verdifull tid som vi kan bruke der det trengs mest.

Optimal helse

Vi har like god oversikt over hundene våre som folk har over barna sine. I og med at informasjonen flyter bedre mellom trenere, ansatte, fôrverter, veterinærer og veterinærstudenter, vet vi til enhver tid hvordan hver enkelt hund har det.

Vi vet hva den har spist, hvordan formen er, om den har vært på do, hva den har gjort/lært i løpet av dagen og så videre. Ikke en tett snute blir oversett her i (hunde-)gården.
Skal førerhunden prestere optimalt under trening må vi sørge for dens ve og vel både fysisk, psykisk og sosialt.

Flere fremtidshåp

THMBA_vintervalp_073.jpg

De nye avlsfasilitetene er mye større og vi har full kontroll over avlsprosessen, noe som gjør at vi kan avle frem flere hunder enn før.

Ved hjelp av det toppmoderne utstyret blir vi kjent med valpene allerede i mors mage og når de kommer til verden har vi allerede en god ide om hvem de er og hvilke egenskaper de har. De er godt forberedt til et liv som førerhund.

Målet er høyere bruksprosent. 50 prosent er veldig bra, i dag ligger vi på rundt 60 og vårt mål er mellom 65 og 70. Noe frafall vi det alltid være.

Økt synlighet

Det er viktig for oss å være transparente og den nye skolen gjør det mulig for oss å være akkurat det. Nå kan vi åpne opp mer mot fôrverter, givere, samarbeidspartnere og andre som er interessert førerhundarbeidet vårt. Bygget er laget på en slik måte at man blant annet kan se på at hundene trener. Dette er også bra for hundene da de blir enda mer vant til å flere mennesker rundt seg.

En annen konsekvens er at en god og åpen kontakt mellom oss og fôrverten er den beste måten å få en fôrvert til å bli det flere ganger. De vet hva de gjør og de trenger ikke så mye oppfølging – hvilket fører til at vi kan bruke mer tid på å ta oss av valpene og utdanne gode førerhunder.