Sommertur for Øvre romerike lokallag

Kontakt:
Øvre Romerike lokallag

VI INVITERER TIL SOMMERTUR LØRDAG 9. JUNI

Vi tar turen til Nes og Sør-Odal. Første stopp blir Stein skole som ligger mellom Rød bussterminal og Vormsund. Stein skole er en opplevelse for barn og voksne. i 1930-årene ble skolen utsmykket av kjente norske kunstnere. Reidar Aulie, Dagfinn Werenskiold, Henrik Sørensen og mange flere omskapte skolebygningen til en fantasifull og fargestrålende ramme rundt undervisningen. Skolen var i ordinær bruk fra 1912 til 1972 og er kjent som "Eventyrskolen". Ved siden av Stein Skole ligger "gamleskolen" fra 1852 - som var i bruk frem til 1912.

Anne Gunn Duenger viser oss rundt og formidler skolens spesielle historie.

Neste stopp blir Silkeveven i Kulturlåven på Skarnes.Den drives av Yaxiang og Arild Hagen, og er et monument og symbol på samarbeid på tvers av landegrenser og kulturer både i Odalen og internasjonalt. Arild vil fortelle om silkeveven som har sin rot og interessante historie i Kinas keiserdynastier. Yaxiang klatrer opp i den høye veven og demonstrerer hvordan vevingen blir utført.

Til slutt går vi i samlet flokk over til Lyshuset som ligger like ved og nyter de fantastiske maleriene til «lysets mester», Kåre Tveter. Guidet omvisning. Middag på Sandgrunn.

To minibusser vil sørge for en trygg og behagelig transport. De stopper følgende steder for å plukke opp folk: Sundet i Eidsvoll, Råholt, Jessheim st. og Rød Bussterminal i Nes.

Egenandel kr. 300,- pr. person.

Inkluderer transport, lett lunch, middag, inngangsbilletter og omvisninger.

Maks 18 personer, så først til mølla-prinsippet gjelder!

Deltakere fra de andre lokallagene i Akershus er også velkommen til å bli med oss på tur, men våre egne medlemmer har forrang.

Påmeldingsfrist mandag 7. mai til Randi Nylen, tlf. 958 61 601.