Fylkeslagets førjulstur til Hadeland glassverk.

Norges Blindeforbund Aust-Agder inviterer medlemmer og ledsagere til en førjulstur til Hadeland Glassverk som vi har kalt «Et glassklart øyeblikk før jul!»

Dato: Fra 11.11 kl. 09:00 til 12.11 kl. 20:30
Fylke: Aust-Agder
Arrangør: NBF Aust-Agder fylkeslag
Kontakt:
Bindende påmelding innen 1. september 2022 til: aust-agder@blindeforbundet.no / tlf. 37 02 62 08.

Hvis du melder deg av turen før 10. september så får du tilbake egenandelen. Hvis du melder deg av turen etter 10. september får du ikke tilbakebetalt egenandelen, dette pga. reisearrangørens avbestillingsregler.

Foreløpig program:

Det blir avreise med buss fra Lillesand Gaupemyr kl. 09.00 og bussen stopper for å ta på deltakere i Grimstad (Øygårdsdalen), Arendal (Harebakken) og Risør (Vinterkjær).

På vei til Hadeland har vi et stopp på Spiralen Cafe for lunsj (lys lapskaus og kaffe).

Vi skal overnatte på Thorbjørnrud hotell. Når vi ankommer hotellet fredags ettermiddag vil fylkeslagets høstmøte bli avholdt (se egen invitasjon på forrige side).

Lørdagen spiser vi frokost og det er avreise fra hotellet til Hadeland Glassverk kl. 11.00. Thorbjørnrud hotell ligger ca. 10 minutter gåtur fra Hadeland Glassverk for de som ønsker å spasere dit, men husk at bagasjen må legges i bussen før avreise.

Kl. 11.15 får vi en omvisning i glasshytta på Hadeland Glassverk. Omvisningen varer ca. 30 minutter. Det blir servert julelunsj kl. 12.00 og etter julelunsjen får du mulighet til egentid på 2,5 timer for å handle julegaver eller bare ha en hyggelig dag på Hadeland Glassverk. Avreise fra Hadeland er ca. 15.30. Estimert tid for når bussen er tilbake igjen i Lillesand Gaupemyr er ca. 20.30.

Litt om Hadeland Glassverk: Hadeland Glassverk ligger på Jevnaker, i naturskjønne omgivelser ved den sydlige enden av Randsfjorden. Glassverket ble grunnlagt i 1762 og er Norges eldste industribedrift med kontinuerlig drift.

De forvalter en betydelig historie og kulturarv, men satser samtidig på kontinuerlig utvikling og ny design, for å møte fremtidens behov. Hadeland Glassverk har de siste 20 årene gått gjennom en stor og positiv endringsprosess, og det er skapt ny dynamikk og fremtidstro.

Glassverket ble anlagt på grunn under gården Mo på Jevnaker i 1762 og produksjonen kunne starte i 1765. I den første tiden bestod produksjonen i hovedsak av flasker, apotekerglass, medisinglass og glass til husholdningsbruk. I 1852 overtok Ole Chr. Berg som bestyrer ved Hadeland og under hans ledelse gjennomgikk verket en rivende utvikling. Produksjonen ble lagt om til småglass som omfatter alt fra vinglass til boller, fat, blomsterglass og vaser. På 1800-tallet brukte man modeller av glass fra andre land i Europa. I 1920-årene begynte man med egen utvikling av modeller.

Hva har Hadeland Glassverk å by på: I tillegg til Glasshytte, skattkammer museum og utstilling er det en rekke butikker der; Fabrikkutsalget, Høvdinghallen, Kramboden, Lys- og Tinn, Glassbutikken, porselenshuset, Interiørhuset, Honninghuset og Outlet og Lagersalg. Det er også en rekke spisesteder hvor man kan nyte varmretter, is, vafler med mer.

Sponset pris er en egenandel kr 500,- per person, samme pris for ledsager. Det inkluderer: busstransport, overnatting, frokost, 2 lunsjer, kaffe/kake og en middag (ordinær pris pr. d.d. pr. pers er kr. 3.140)

Hvis du bor i Setesdalen så ta kontakt med oss så skal vi prøve å koordinere transport for deg.