Sommertur til Island i juni 2021 for fylkeslagets medlemmer med ledsagere.

Dato: 01. juni kl. 00:00–00:00
Fylke: Aust-Agder
Arrangør: Norges Blindeforbund Aust-Agder
Kontakt:
Spørsmål om turen rettes til Norges Blindeforbund Aust-Agder, tlf. 37026208 eller e-post aust-agder@blindeforbundet.no

NB: Denne turen er flyttet til juni 2021 grunnet situasjonen rundt Covid-19.

Tidspunkt: Juni 2021.

Program:

Dag 1:

Avreise med buss fra Aust-Agder til Gardermoen, ca. kl. 6. fra Lillesand. Deltakere tas opp etter hvert langs E-18.

Kl. 13.40: Avreise fra Gardermoen.

Kl. 14.40: Ankomst Keflavik. Fra flyplassen kjører vi direkte med egen buss til  "Blå Lagune": Dette er et stort utendørs basseng-område med oppvarmet vann fra varme kilder, ca 38 grader i vannet. Inkl. i prisen: entre, håndkle, "silica mud mask" og 1 drikk i lagunen. Det er kafè for dem som ikke vil bade.

Etter et opphold på ca 1,5 time kjører bussen oss til hotell Fron. Hotellet har enkel standard, men rommene er greie. I en liten kafeteria spiser vi frokosten. Hotellet ligger sentralt med en kort spasertur ned til sentrum.

Dag 2:

"Den Gylne sirkel": Ca 8 timer busstur med skandinavisk talende guide, med flere innlagte pauser. Vi får se Islands natur, der det er lite bebyggelse utenom Reykjavik. Vi besøker:

Tingvellir, der islendingene hadde sitt ting i gamle dager. Stedet er interessant også geologisk.

Geysir-området: der Strokkur spruter kaskader med vann høyt opp i lufta flere ganger i timen.

Fossefallet Gullfoss: et av de mest kjente fossefallene på Island.

Hvis ønske fra deltakerne kan en også besøke bispestedet Skalholt, krateret Kerid og en drivhusby.

Lunch underveis, inkludert i prisen: enten ved Kaffi Gullfoss (islandsk kjøttsuppe med brød og smør) eller i Drivhusgården (tomatsuppe fra eget drivhus m/nybakt brød. Informasjon om Islandske vekster etc.)

Dag 3:

Fritt opplegg. Tur i byen, gjøre innkjøp, severdigheter, bl.a. Alltinget. Hvis deltakerne er interessert, kan det ordnes en ca 3 timers rundtur med buss og guide for kr. 235.- per person, minimum 25 deltakere.

Dag 4:

Avreise, egen buss til flyplassen fra hotellet. Avreise fra Keflavik kl. 16.25, ankomst Oslo kl. 2055. Felles buss tilbake fra Gardermoen til Aust-Agder.

Pris:

kr. 7.795.- pr person i dobbeltrom inkl. frokost alle dagene. Enkeltromstillegg for de 3 nettene kr. 1.950.-

Prisen inkluderer besøk i "Blå lagune"  og "Den gyldne sirkel" med lunch denne dagen. Middager er ikke inkludert i prisen.

Buss t/r Aust-Agder-Gardermoen kr. 650.-

Samlet pris i dobbeltrom og busstur: kr. 8.445.-

Med sponsing fra lokallagene på 20 prosent: kr. 6.756.- pr deltaker.

NB. Alle deltakerne må medbringe gyldig pass.