Sommertur til Røros

Dato: Fra 18.05 kl. 07:00 til 21.05 kl. 23:00
Fylke: Aust-Agder
Kontakt:

Aust-Agder fylkeslags sommertur til Røros.

Pris:

Hotell: Kr. 895 pr. person pr. døgn i dobbeltrom.

Kr. 1195 pr. person pr. døgn i enkeltrom.

For de tre nettene på hotell utgjør dette kr. 2685 pr person i dobbeltrom og kr. 3585 pr. person i enkeltrom.

Reise: Kr. 1000 pr. person tur/retur med buss og tog.

Program:

Kr. 60 pr. person - Foredrag om Johan Falkberget, v/Åse Berg.

Kr. 180 pr. person – Byvandring med omvisning i Røros kirke.

Kr. 290 pr. person – Gårdsbesøk med inkludert lunsj på Galåvolden gård.

Mat: På hotellet vil frokoster og middager være inkludert. I tillegg er lunsjen på fredag inkludert i gårdsbesøket, så det eneste måltidet man selv må bekoste er eventuell lunsj på lørdag og den maten man eventuelt måtte trenge underveis på reisen opp torsdag og ned igjen søndag.

Total egenandel pr. person med dobbeltrom: Kr. 4.215,-

Total egenandel pr. person med enkeltrom: Kr. 5.115,-

Reise:

Turen til Røros vil foregå med kollektivtransport.

Torsdag 18. mai blir det først buss til Oslo og deretter tog til Røros med togbytte på Hamar. Vi tar samlet Sørlandsekspressen som går fra Lillesand (Gaupemyr) kl. 07.13 torsdags morgen. Etter Lillesand har bussen følgende påstigningsmuligheter.

-     Fra Grimstad (Øygårdsdalen) kl. 07.25.

-     Fra Nedenes kl. 07.33.

-     Fra Arendal (Harebakken bussterminal) kl. 07.50.

-     Fra Tvedestrand (Fiansvingen) kl. 08.08.

-     Fra Risør (Vinterkjær) kl. 08.20.

-     Fra Gjerstad (Brokelandsheia) kl. 08.33.

Bussen er fremme i Oslo kl. 11.45. Her får vi litt i underkant av tre timer før vi tar toget videre. Toget går fra Oslo S kl. 14.34. Vi ankommer Hamar kl. 15.50. Her blir det et raskt togbytte. Fremme på Røros er vi torsdags kveld kl. 19.34.

Hjem igjen på søndag tar vi toget hele veien. Toget går fra Røros kl. 12.17 søndags formiddag. På Hamar er vi kl. 15.45. Der blir det togbytte til toget som går kl. 16.07 og som er på Oslo S kl. 17.26. På Oslo S har vi ca. 1 time før Sørlandsbanen har avgang kl. 18.25.

Sørlandsbanen har følgende muligheter for avstigning:

-     Gjerstad kl. 21.37.

-     Vegårshei kl. 21.54.

-     Nelaug kl. 22.10.

(Fra Nelaug går det lokaltog til Arendal med avgang kl. 22.18. Dette toget er fremme i Arendal kl. 22.55)

-     Vennesla kl. 22.56.

-     Kristiansand kl. 23.09.

Hotell:

Vi skal bo på Bergstadens Hotel som ligger sentralt plassert midt i Røros. Historien og alt Røros har å by på omgir deg i det du går ut døren på hotellet. Hotellet ligger bare 300 meter fra togstasjonen, så vi går i samlet følge fra togstasjonen og opp til hotellet torsdag kveld. Samme gjelder fra hotellet og til togstasjonen søndag formiddag.

Program:

Vi kan by på et meget spennende program i løpet av de to hele dagene vi får på Røros.

Fredag 19. mai blir det gårdsbesøk. Vi tar samlet minibusser til Galåvolden gård som ligger ca. 8 km sørvest for Røros sentrum. Galåvolden gård er regionens ledende leverandør av ferske gårdsegg og spennende gårdsmat. På gården foredler de egne råvarer av egg, melk, storfekjøtt og hønsekjøtt til mange spennende produkter. På Galåvolden gård har de eget gårdsutsalg, og de tar i mot grupper for servering og omvisning. De har lagt opp et spennende løp for oss denne dagen med omvisning på gården, i tillegg vil det servert lunsj i løpet av vårt besøk på gården.

Fredag kveld får vi besøk av Åse Berg som kommer og holder foredrag om den kjente Røros-forfatteren Johan Falkberget.

Johan Falkberget ble født på gården Falkberget ved Rugelsjøen i Røros, dengang Glåmos kommune. Han levde fra 1879 til 1967 og er bl.a. kjent for historien om Bør Børson jr.

Lørdag 20. mai blir det lagt opp til byvandring og omvisning i Røros kirke for dem som ønsker det. Omvisningen tar ca. 1 og ½ time. Vi får en guidet byvandring med erfarne guider som viser oss den tradisjonsrike og sjarmerende atmosfæren med Røros og bebyggelsen her. Byvandringen inkluderer også omvisning i den særegne Røroskirken. Dette er Norges femte største kirkebygg og regnes blant de ti viktigste kirkebyggene i landet etter reformasjonen. Kirken er et av Norges viktigste kulturminner.

Bindende påmelding innen 31. mars 2017 til kontoret på tlf.

37 02 62 08 eller på epost til aust-agder@blindeforbundet.no

Du vil bli fakturert for egenandel så snart du har meldt deg på.