Digitalt utenforskap

Tastatur med kjetting rundt

Har man ikke tilgang til eller mulighet til å bruke digitale tjenester er man utsatt for digitalt utenforskap. Dette er temaet for Synshemmedes aksjonsuke 2023.

En ny undersøkelse gjort av Respons Analyse på vegne av Norges Blindeforbund, peker på manglende universell utforming og mangel på opplæring som to av hovedgrunnene til digitalt utenforskap blant synshemmede.

– Det skal ikke så mye til for å lage inkluderende digitale tjenester, men dessverre viser disse resultatene at mange personer med synsnedsettelser opplever digitale barrierer. Universell utforming av digitale løsninger må bli en selvfølge, uansett om det er snakk om nettsider, apper, banktjenester, selvbetjente resepsjonstjenester eller annet, sier generalsekretær Per Inge Bjerknes om funnene.

– Selv om digitale plattformer er brukervennlige og universelt utformet, må man ha en viss digital kompetanse for å ta dem i bruk. Synshemmede har rett til å få grunnleggende opplæring i bruk av PC og smarttelefon, forteller han.

Universell utforming

Universell utforming betyr at flest mulig har tilgang til hele samfunnet. Blinde og svaksynte skal også kunne benytte seg av IKT systemer, nettsider og automater for å motta og gi informasjon.

Regelverk og veiledning

Tilsynet for universell utforming av IKT har ansvaret for å sikre at lovverket blir fulgt. De skal føre jevnlig tilsyn med private og offentlige nettsider, og kan gi dagsbøter dersom regelverket ikke blir fulgt. Tilsynet har gode nettsider som inneholder gjeldende og kommende lovverk, statistikk og veiledning. Her finner du løsningsforslag, gode forklaringer og informasjon om eventuelle tilsyn.

Funn fra undersøkelsen «Digital deltakelse blant synshemmede»

• 80 % regner seg selv som digitale og 9 av 10 bruker smarttelefon.
  • I 2023 oppgir 25 % at de har fått opplæring av kommune, Blindeforbundet eller liknende, i bruk av smarttelefon eller nettbrett. I 2018 var tallet 36 %.
  • 37 % har ikke fått noen formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
  • 80 % som anser seg selv som ikke digitale, har ikke fått formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
  • 38 % oppgir manglende opplæring som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • Undersøkelsen viser at flere områder i hverdagen ville blitt enklere om man fikk mer opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett, f.eks. arbeidssituasjonen og helsetjenester.
  • 6 av 10 oppgir mangel på universell utforming som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • 36 % opplever at pålogging og registrering som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
  • 43 % trenger assistanse for å fylle ut og sjekke selvangivelse.
  • Kun 3 av 10 kan bruke selvbetjeningskasser i butikk eller automatiske resepsjonstjenester selv.
  • Under halvparten kan selv bruke kølappautomater eller betalingsautomat hos lege eller på sykehus.