Drammen og omegn lokallag - tur til Rjukan og Vemork

Nyhetssak fra 13. juni 2017

Naturbilde fra Vemork

Besøk på Rjukan og Vemork

Høsten 2016 kom tanken om sommertur til Rjukan og Vemork. Torbjørn Oustorp kjente en som hadde gode kunnskaper om kampen om tungtvannet. På lokallagsmøte i januar 2017 fikk vi besøk av bestyrer for Rjukan fjellstue Tor Nicolaysen fra Sandefjord. Han fortalte om Tungtvannsaksjonen. Dette ble starten på planlegging av turen til Telemark. Buss fra Arne Johans bussreiser i Sande ble bestilt og påmeldingen gikk greit.

Lørdag 10. juni 2017 tok vi plass i buss fra TeamTur i Drammen med Bjørnar = som sjåfør.  Med stopp på Hokksund og frokost på Quality Grand Hotel på Kongsberg var 44 personer på vei mot Telemark. Langs Tinnsjøen og Rjukanbanen (Vestfjorddalsbanen) fram Rjukan. Siste etappe gikk med minibuss over brua og opp til Vemork. Inne i den gamle kraftstasjonen ble vi delt i grupper og guidet rund i smale og trange ganger. Bilder og plansjer viste utviklingen av tungtvannproduksjon.

Kristian Birkeland og Sam Eyde blir sammen med Marcus Wallenberg regnet som grunnleggerne av Norsk Hydro. For å produsere gjødsel (kaliumnitrat eller saltpeter) trengte de mye kraft. Lysbueproduksjonen gav Tungtvann (D2O) som et biprodukt . I 1934 bygde Norsk Hydro verdens første anlegg for produksjon av tungtvann.

Under andre verdenskrig produserte tyskerne tungvann til atomvåpen. De allierte bestemte seg for å ødelegge fabrikken. Februar 1943 klarte 12 norske sabotører å sprenge fabrikken, kjent som Vemork aksjonen.

Rjukan og Notodden er nå plassert på verdensarvlisten. Komiteen har besluttet å innskrive Rjukan-Notodden industriarv på UNESCOs liste. UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv inneholder områder og objekter av uerstattelig kultur- eller naturverdi.

Etter omvisningen på Vemork gikk turen videre til Rjukan fjellstue hvor det ble servert middag og kaffe. Her dukker Tor Nicolaysen opp og fotalte om kongebsøk på Rjukan.  Han ble med oss bussen ned til Rjukan og gav oss en fantastisk historie om oppbygningen av Rjukan. Alt gjort av Norsk Hydro. Ved Dale kirke forlot han oss, men lovet å ta turen til Drammen igjen.

Turen gikk videre opp fjellsiden til 1260 meter mot Tuddal, og Gaustoppen dukket opp i solskinnet. Nedover Tuddal til Sauland i Hjartdal kommune. Inn på E134 mot Notodden, hvor det ble en kort beinstrek. Over Meheia til Kongsberg og videre til Hokksund og Drammen.

Mange glade og fornøyde deltagere vil takke for en kjempefin tur.

Stor takk til Torbjørn Oustorp for god hjelp i prosjektet. Takk til TeamTur og bussjåfør Bjørnar for sikker og trygg kjøring i bratte fjellsider. Takk til guidene på Vemork for god informasjon. Takk til Tor Nicolaysen for lærerik info om verdensarven gjennom Rjukan på vei hjem. Til slutt en stor takk til reiseleder Liv A. Hansen som nok en gang tok ansvar for turen.

Referent
Arvid Meløy