Lokallagsmøte i Drammen og omeng

Referat fra lokallagsmøte 19. januar 2017

Nyhetssak fra 20. januar 2017

Foredragsholder Tor Nicolaysen

Torsdag 19. januar 2017 var vi klar til å starte opp igjen etter jul og nyttårs feiring.  Mange tok turen ut på glattisen til årets første lokallagsmøte i 2017.
Cafe Album ble fylt opp av 53 personer, både gamle og nye medlemmer samlet seg rundt bordene.  Leder Liv A. Hansen ønsket alle velkommen.

Etter sangen vår «La oss leve for hverandre» tok Liv en runde med viktig informasjon mens vi ventet på kveldens gjest fra Sandefjord. Bestyrer Tor Nicolaysen fra Rjukan Fjellstue skulle fortelle Rjukan og Vemorks historie.
Etter en halv times venting var vi så kaffetørste, så kaffe, rundstykker og kake ble servert.  Da maten var fortært og Nicolaysen enda ikke var kommet tok Liv igjen en bulk med informasjon.

Så kom endelig Tor Nicolaysen. Han ga oss en fantastisk historie om tungtvannet under andre verdenskrig.  Norsk Hydro bygget verdens første anlegg på Vemork i 1934.  De allierte bestemte seg for å ødelegge anlegget under krigen, slik at tyskerne ikke skulle få utvikle atomvåpen.  Det ble gjort flere forsøk i 1942, før en gruppe sabotører i februar 1943 klarte å sprenge anlegget.  Etter fire måneder var produksjonen i gang igjen, og amerikanerne presset på for å bombe anlegget.  November 1943 bombet 161 fly fabrikken på Vemork og Rjukan. Tyskerne bestemte seg for å flytte produksjonen til Tyskland.  I november 1944 ble fergen «Hydro» senket på Tinnsjøen og dermed var kampen om tungtvannet over.

Under den timelange, fantastiske historien som Tor Nicolaysen fortalt satt folk musestille og lyttet.  Han var en god historie forteller som klarte å engasjere oss, slik at mange gleder seg til å bli med på turen til Rjukan og Vemork i sommer.

Loddsalget gikk greit og mage vant gevinster.  Liv takket kjøkkenkomiteen og ønsket alle velkommen på årsmøte i februar.

Arvid meløy