Midfylkets sommertur

Sommertur på "M/S Kryllingen".

Nyhetssak fra 18. august 2017

Den planlagte turen til Østfold ble avlyst på grunn av liten interesse. Isteden ble det tur på vakre Krøderen torsdag 10. august. Vi, 15 stykker var på plass ved brygga bak Sole hotell på Noresund i god tur før kl 14. Kaptein Knut Ringnes tok imot oss og viste oss til et ferdig dekket langbord i friluft på øvre dekk. Båten la fra brygga, dro tvers over fjorden til Villa Fridheim og så nordover gjennom Noresundet. Sola varmet og det var nesten ikke en krusning på vannet. Det smakte det deilig med påsmurte rundstykker og kaffe. Kapteinen fortalte om båten, fjorden og om landskapet etter hvert som vi passerte. «Hanne Høne» møtte oss på sin brygge og ledet oss på stien forbi Veikåker kapell og opp til Veikåker gård. Det er en gammel skysstasjon som er flott restaurert og utvidet. Den drives økologisk med 750 utegående høner, griser og hester samt gårdsbutikk. Her ga Hanne en orientering og vi vandret så rundt på egenhånd. Etterhvert ruslet vi ned til brygga og gikk om bord. Etter en drøy halvtime var vi tilbake ved Sole hotell. Dette var en flott tur med hyggelig samvær. De fleste av oss ble kjørt trygt og behagelig til og fra i Egil Lindbos minibuss.

Referent:  Eyolf Dannevig