Ringerike og omegn lokallag

Referat fra årets sommertur 18. august 2018.

Nyhetssak fra 21. august 2018

Glad gjeng på tur

29 forventningsfulle og humørfylte deltagere tok etter hvert plass i Askeladdens buss med Bjørneparken i Flå som hovedmål for reisen. Da de siste deltagerne var kommet på, ønsket Randi velkommen og informerte om programmet for dagen. Etter en times kjøring ankom vi

Bjørneparken Kjøpesenter, hvor vi benyttet anledningen til å se oss om i senteret som har butikker for de fleste behov.

Vi inntok lunsjen, deilige rundstykker og kaffe,  i Bjørnehiet Kafé på senteret.

Så gikk turen videre opp bakkene til Bjørneparken. Guiden tok i mot oss ved inngangen som "Berte Skrukkefyllhaugen", damen som bodde i Vassfaret store deler av sitt liv. Under vandringen i parken fortalte hun om livet i Vassfaret ispedd mange morsomme historier fra "sin" levetid. Berte ble født i 1854 og døde på Flå Gamlehjem i 1950.

Bjørneparken som begynte med bjørner har stadig utvidet, og rovdyrarter som rev, gaupe og ulv finnes der i dag. De har heldigvis store arealer å ferdes på. I tillegg finner vi også hjort, reinsdyr, geiter, sau, svin og pinnsvin. Parken er et sant eldorado for "barn" i alle aldre. Nevnes må også krokodiller og slanger.

Vel tilbake til inngangspartiet ble "Berte" takket for følget og fin underholdning.

På vei hjem fra Bjørneparken kjørte vi langs vestsiden av vakre Krøderen med middagsstopp på Krøderen Kro og Motell. Der var bordene dekket, og vi fikk servert nydelig hjortegryte med rosenkål, poteter og tyttebær. Dessertbordet bød på mange fristelser. Alt smakte fortreffelig.

Helen hadde trekkspillet med seg og startet opp med allsang på veien hjem. Trivelig innslag.

Det bar fort mot Hønefoss, og Randi takket for en fin tur og ønsket alle velkommen til lokallagsmøtet torsdag 30. august kl. 18.00  på Benterudstua med besøk av Svein Olav Blindheim.

Elsa Halden

Referent