Ringerike og omegn lokallag - formiddagstreff

Formiddagstreff i nye Hønefoss Kirke.

Nyhetssak fra 13. april 2018

Sogneprest Tor Magnus Amble forteller om kirken

Torsdag 12. april hadde vi en hyggelig og fin dag sammen i nye Hønefoss Kirke.  Sogneprest Tor Magnus Amble ønsket oss velkommen i inngangspartiet nede; Kirketorget. Han fortalte interessant fra tiden den gamle kirken brant ned 26. januar i 2010 og fram til den nye Hønefoss kirke ble vigslet 10. desember i 2017. En krevende tid med omfattende planarbeider, anbud og oppfølging av alle aktivitetene i den lange byggeperioden.  Det var mange utfordringer å håndtere underveis.  Ikke minst å holde seg innenfor de strenge økonomiske rammene.
Resultatet ble meget bra!  Kirken står der flott og majestetisk sentralt i byen i dag: Himmeltrærne – en kirke med enkel og moderne utsmykning i Kirkerommet.  Det imponerende orgelet ble bygget ferdig og ble innviet så seint som 14. mars i år. Alter, prekestol og døpefont er hugget ut i hvit marmor fra Italia. Altertavlen er over 11 meter høy og er laget av glassfliser og eikelameller og forestiller et kors.
Alle de 23 fremmøtte hadde etter orienteringen en hyggelig samlingsstund i Kirketorget, hvor vi fikk servert kaffe og te til medbrakt julekake og boller.  En blomsterhilsen ble overrakt fra oss med takk for at vi fikk komme på besøk.  Sogneprest Amble overrasket oss så med å invitere til en liten konsert hvor vi fikk høre organist Stein Sødahl håndtere det nye orgelet.  Mange andre var også komet til og alle ble imponert og Sødahl fikk sin velfortjente applaus.
Etter en halv times konsert i Kirkerommet, forlot vi den flotte nye kirken og gikk ut i vårsola etter et litt annerledes og hyggelig formiddagstreff.

Referent
Randi Myhre