Ringerike og omegn lokallag - formiddagstreff

Historisk utflukt til Røysehuset på Sundvollstranda 9. mai.

Nyhetssak fra 13. mai 2019

En regnfull og kald maidag trosset 18 medlemmer været og deltok på dagens historiske utflukt til Hole.

En maxitaxi samt 2 private biler sørget for at alle kom frem til dette koselige, gamle huset fra tidlig 1800-tallet og som i dag eies av Hole Historielag.  Helen hadde sørget for fyr i klebersteinsovnen og det var lunt og godt og komme inn.    Det ble orientert om husets historie fra det ble donert av bonde Petter Erik Ruud i 2002 til det sto ferdig restaurert på Sundvollstranda i 2013.  Mange dugnadstimer – ca. 5000 – var gått med  fra huset møysommelig ble plukket ned stokk for stokk til det sto ferdig restaurert på det koselige tunet nær Steinsfjorden.  Et gammelt stabbur fra gården Leine på Røyse var flyttet dit tidligere og husene danner nå en koselig ramme på tunet. Enda et gammelt hus er donert, og det skal snart opp på sin nye grunnmur.

Vi besiktiget kjøkken, kammers og storstue. Kjellerlem i gulvet på kjøkkenet førte til utgravd rom i kjeller samt fin trapp i entreen førte opp til 2. etasje.   I storstua var det plass til oss alle.  Her var mange fine gamle møbler, malerier, blondegardiner og broderte duker, og ellers mye gammelt fint inventar som fantes i husene tidligere. Det ble et koselig opphold som også bød på kaffe og rundstykker fra Arbeidsinstituttet i Hole (nabo).  Helen tok fram trekkspillet sitt og med kjente, kjære melodier fikk vi alle testet stemmebåndene og sangene skapte fin ramme om det hele.

På vegne av medlemmene takket Arne for en opplevelsesrik tur, dette var et nytt og hyggelig bekjentskap for de aller fleste.

Randi takket for deltagelsen til alle og overrakte en blomst til Helen for gjennomføringen og underholdningen før vi gikk ut i regnet og fant våre plasser i skyssene hjem.

9/5-19
Ref. Randi