Sommertur til Lillehammer og Maihaugen

Referat fra Ringerike og omegn lokallag.

Nyhetssak fra 14. august 2017

Lørdag 5. august var det tid for lokallagets årlige sommertur for medlemmer og ledsagere.  Været var noe utrygt, men det var egentlig helt fint for en busstur. Askeladden med sjåfør Svein Aspholt var engasjert for dagen.  De første gikk om bord i bussen på Vik kl. 08.00, deretter ble folk plukket opp underveis, og endelig avgang var fra Hønen Gård kl. 08.30.  Til sammen var vi da 43 stykker, som ble ønsket velkommen av leder Randi Myhre. Så ble kursen satt mot Lillehammer og Maihaugen, som var dagens reisemål.  Vi hadde en stopp underveis på Vertshuset på Biri, hvor vi fikk servert kaffe og rundstykker.  Det smakte godt, da alle jo hadde startet dagen tidlig.

Vel framme på Maihaugen ble vi møtt av to hyggelige guider, som tok oss med på en runde på området.  Vi besøkte en gammel skolestue og fikk oppleve hvordan det var å være elev på 1800-tallet.  Guiden opptrådte for anledningen som lærer.  Som avslutning på skoledagen, måtte vi synge en salme, og vi stemte i med «Kjærlighet fra Gud».  Det låt riktig bra.

Så tok vi plass i sommerstua på gården Øygarden.  Der var det tent opp ild på grua, og vi ble hilst velkommen av kona på gården, som var kledd i tidsriktige klær. Hun ga oss en fyldig orientering om livet på en bondegård i gamle dager, og vi fikk til og med smake på vassgraut.

Etter å ha ruslet rundt på egenhånd en stund, var det tid for middag på en av Maihaugens restauranter.  Etter det velsmakende måltidet som ble inntatt i ro og mak, var det bare å vende nesa hjemover igjen.  En stopp på Lygna ble det, og Randi tryllet fram hjemmebakte boller og kaldt drikke.  Og snart var vi hjemme i Hønefoss og Hole igjen etter en meget hyggelig tur.

Grete Loeshagen

referent

Bildet viser «skolemesteren» med spanskrøret.  Elevene må vise fram rene hender og bekrefte at de er frie for hodelus før de får slippe inn i skolestua. Jentene stilte pent på rad og fikk ros, mens gutta fikk reprimande for uryddig oppstilling!!