SMART KAFÉ

Velkommen til Smart Kafè, erfaringsutveksling om smart teknologi.

Dato: 15. september kl. 18:00–20:00
Fylker: Hordaland, Sogn og Fjordane
Kontakt:
Påmelding til Steinar Stjerna epost: steinar.stjerna@gmail.com eller tlf. 91574782

Velkommen til Smart kafé, et fysisk og digitalt møte.

Denne gangen ønsker vi ha møtet i Rasmus Meyers allé nr. 5 og via Zoom for de som ønsker det.

Smart kafé er ett samarbeid mellom Hordaland Fylkeslag og Voksenopplæringen Bergen. Kaféen er et sted der svaksynte og blinde kan møtes for å utveksle kunnskap og tips for bruk av smart teknologi/smart telefon.

Da er vi over i september som er den første høstmåneden. Vi sparker i gang høstsesongen med smart kafé onsdag 15. september kl. 18.00. Vi er usikre på smittesituasjonen som er økende, men på tross av svært høye smittetall blir få alvorlig syke. Med et visst forbehold om hvordan de kommende to ukene utvikler seg, har vi derfor som mål å møte opp i Rasmus Meyers Allé med god avstand og god håndhygiene og den som vil kan logge på med Zoom-lenke som tidligere. Altså et kombinert fysisk og digitalt møte. Utstyret skal være forbedret siden sist vi forsøkte dette. Vi trenger å vite om du kommer uansett om du tenker å møte opp i lokalene eller digitalt for å vite hvor mange vi blir.

Er du usikker på hvordan dette med smart kafeen fungerer, ta kontakt med enten Lise eller Steinar og vi skal forklare deg litt nærmere. Det som er en fordel er at du interesserer deg og har selv enten PC, Mac eller smarttelefon (iPhone eller en annen med berøringsskjerm).

Å Søke på nett har blitt en vane i løpet av de siste 15-20 årene. Mange gjør det bare i adresselinjen der du også skriver inn nettsideadresser, men vi har også egne søkemotorer – mange kjenner til Google.com. Men hvordan kan vi få fram de beste søkeresultatene? Det skjer ofte at man søker på noe, og får frem en masse man ikke har bruk for. Hvordan er det best å formulere en søkesetning egentlig? Hvordan ber du om å utelate ord, å søke etter ord i en spesifikk rekkefølge eller tvinger søket til å inneholde nettopp dette ordet? Eksempelvis skriver du bindestrek/minus (-) uten mellomrom foran ordet du ønsker skal utelates fra søket ditt. Dette og en del annet skal vi se på. Du kommer til å få sendt ut notater enten litt før eller litt etter møtet siden dette inneholder mange små detaljer om hva som skrives i søkefeltet. Bli med, du også, for dette gjør hverdagen din mer effektiv på sikt!

Mulig vi også får tid til å se på hvilke nettlesere som egner seg bedre enn andre på en smarttelefon, nettbrett eller PC. Hva er dine erfaringer? Vi er svært glade for innspill og helst ser vi jo at Smart Kafeen blir nettopp som en kafé, der vi skravler litt rundt bordet og utveksler erfaringer.

Temaet onsdag 15. september kl. 18.00 og ca. halvannen time fremover er å søke på nettet samt finne den nettleseren som passer deg og dine behov best.

Du melder deg på til Steinar Stjerna på e-post steinar.stjerna@gmail.com eller telefon/SMS på tlf. 915 74 782.

Påmeldinger kan også rettes til Lise Bakkan på e-post lisebakkan@gmail.com eller telefon/SMS til tlf.482 39 633.

Ved påmelding er det fint om du gir oss beskjed om følgende:

- Navn

- E-post

- Telefonnummer

- Fysisk oppmøte eller digital deltakelse

- Om digital deltakelse: Om du ønsker å motta link til møte på e-post eller SMS

Vi er gjerne behjelpelig med oppkobling og teste at utstyret fungerer som det skal. Da er det best om vi får beskjed om dette senest søndag 12. september. Vi legger ev. da opp til et testmøte med deg trolig mandag 13. september om ikke annet passer. Vi er opptatt av at Smart kafé skal være et tilbud for alle - særlig for deg som føler at smartteknologi høres ukjent ut eller føles vanskelig. Av denne grunn er det også mulig å kunne delta på møtet over vanlig telefonlinje slik at du ikke trenger den appen Zoom som vi nevnte innledningsvis. Ta kontakt med en av oss om du skulle være usikker på noe eller ha spørsmål rundt hvordan dette fungerer.

Om det er en trøst, så kan også vi som påstår at vi kan litt om dette plundre mer eller mindre i blant med tekniske problemer under møtene, men det ordner seg i løpet av et par-tre minutter – alltid med litt godt humør og tålmodighet fra oss selv og deltakerne... om vi alle har «Kardemommeloven» i tankene går det hele som smurt.

Velkommen til en hyggelig prat og erfaringsutveksling med oss onsdag 15. september. Vi gleder oss til å se deg!

For Smart Kafeen i Hordaland fylkeslag

Lise og Steinar