Smart kafè Onsdag 14. april

Velkommen til Smart kafè. Her tar vi opp ulike smart teknologier på smart telefonene.

Dato: 14. april kl. 18:00–19:30
Fylker: Hordaland, Sogn og Fjordane
Kontakt:
Kontakt Steinar på mail steinar.stjerna@gmail.com eller på telefon/SMS til 915 74 782.

Hei.

Ny måned betyr ny smart kafé. Vi ser oss dessverre nødt til også denne gangen å avholde Smart kafeen heldigital på Zoom. Datoen vi oppfordrer deg til å sette av er onsdag 14. april 2021 til vanlig tid, 18.00-19.30.

Denne gangen tar vi for oss de mulighetene kameraet på smarttelefonen gir oss. En del, seende som synshemmede, tenker at kameraet kun blir brukt til å ta og dele bilder på sosiale medier og forevige private minner for egen del (fortsatt), men telefonens kamera kan løse mange oppgaver for synshemmede. Alt fra å være en elektronisk lupe for svaksynte til å skaffe seende hjelp til å finne noe man har mistet, leter etter eller trenger å få gjort rent. Vi gir eksempler og demonstrasjon på noen av mulighetene - for her er det (nesten) bare fantasien som setter grenser.

Vi vil også ta oss tid til å se nærmere på en fjernhjelpsapp som benytter seg av video og lyd, «Be my eyes», der man som synshemmet kan få en seende som ønsker å bidra som synstolk. Vi demonstrerer og kommer med gode råd ved gjennomføring av et slikt «tilfeldig» møte.

Det vil også bli satt av god tid til diskusjon og erfaringsutveksling.

Du melder deg på til Steinar på steinar.stjerna@gmail.com eller på telefon/SMS til 915 74 782.

Ved påmelding er det fint om du gir oss beskjed om følgende:
- Navn
- E-post
- Telefonnummer
- Om du ønsker å motta link til møte på e-post eller SMS
eller bruker tale.

Vi er gjerne behjelpelig med oppkobling og teste at utstyret fungerer som det skal. Da er det best om vi får beskjed om dette senest søndag 11. april. Vi legger ev. da opp til et testmøte med deg trolig mandag 12. april om ikke annet passer. Vi er opptatt av at Smart kafé skal være et tilbud for alle - særlig for deg som føler at smartteknologi høres eller føles vanskelig. Av denne grunn er det også mulig å kunne delta på møtet over vanlig telefonlinje slik at du ikke trenger den appen Zoom som vi nevnte innledningsvis. Ta kontakt med Steinar eller Lise (sistnevnte når du på tlf. 48 23 96 33 eller e-post lisebakkan@gmail.com) om du skulle være usikker på noe eller ha spørsmål rundt hvordan dette fungerer.

Om det er en trøst, så kan også vi som påstår at vi kan litt om dette plundre mer eller mindre i blant med tekniske problemer under møtene, men det ordner seg i løpet av et par-tre minutter - alltid... om vi alle har «Kardemommeloven» i tankene.

Velkommen til en hyggelig prat og erfaringsutveksling med oss onsdag 14. april. Vi gleder oss og håper å se deg!

For Smart Kafeen i Hordaland fylkeslag
Lise og Steinar