Søndagstur Sandviksbatteriet og Langevatnet

Fylke: Hordaland
Kontakt:
Kontakt Silje Thon tlf 480 70 372

Vil du oppdage nye, fine turområder i Bergen og omegn? Ta del i et sosialt og inkluderende fellesskap? "Klart det går"-gruppen ønsker velkommen til turer og aktiviteter. Tilbudet har fokus på tilrettelegging for personer med fysiske funksjonsnedsettelser.

Oppmøte: Den Blå Steinen (Torgallmenningen) kl 10:30. Vi går sammen til Torget for å ta bussen til Gamle Bergen/Sandviken Sykehus. Turen vil starte fra Sandviken Sykehus, og det er mulig å parkere der (mot betaling) om man ønsker å møte direkte. Oppmøtetidspunkt ved parkeringsplassen er kl. 11:00. Oppgi hvor du møter når du melder deg på.

Turbeskrivelse: Turen går til Sandviksbatteriet, som kan by på nydelig utsikt og deretter videre til Langevatnet i Munkebotn. Opp til Sandviksbatteriet vil det være mulig å velge mellom to forskjellige ruter. Den ene ruten går opp Permisjonsstien, og er en sti i terreng og med Sherpatrapper det siste stykket. Alternativt kan man gå på asfalt i retning til Munkebotn, etterfulgt av fast grusdekke det siste stykket. Dette alternativet er tilgjengelig for rullestol. Sandviksbatteriet ligger ca. 175 m.o.h. så det er en del stigning på turen. Stigningen oppleves brattere i Permisjonsstien enn langs veien, da veien går svinger - mens trappene i Permisjonsstien går mer rett på.

Permisjonsstien: Vi følger veien et stykke, og tar deretter opp i Fjellveien. Etter noen hundre meter kommer vi til stistart for Permisjonsstien. Stien er i den første delen ulendt, med både steiner og røtter og det kan være glatt hvis det har regnet. I den siste delen er det bygget Sherpatrapper, der trinnene har varierende høyde. Nederste del av trappene har ikke rekkverk, mens det er satt opp rekkverk i det siste stykket. Fra Sandviken Sykehus til Sandviksbatteriet via Permisjonsstien er det samlet ca. 1,5 kilometer, der om lag første halvdel er på vei og siste halvdel er på sti og steintrapper.

Veien: Fra Sandviken Sykehus følger man asfalt-veien oppover i retning Munkebotn. Det er jevn stigning hele veien, som går i svinger. Etter vel en drøy kilometer kommer vi til et veiskille, og tar av i retning Sandviksbatteriet. Her er det hovedsakelig fast grusdekke, med et noe mer steinete parti. Etter omlag 300 meter er vi på Sandviksbatteriet.

Fra Sandviksbatteriet går vi samlet ned igjen på grusveien til vi møter Munkebotn-veien og følger oppover til Munkebotn og bort til Langevatnet, omtrent en kilometer. På Langevatnet tar vi dagens matpause, og det blir mulighet til å bade for de som lar seg friste. Langevatnet er også et av turmålene i årets Ti på hjul (Du kan lese mer om den her, merk at denne beskrivelsen går fra Eidsvåg). Retur samme vei tilbake til Sandviken sykehus (ca. 2,5 kilometer), eller til Eidsvåg for de som har mulighet og lyst til det.

Ta med: Klær etter været. Gode sko hvis det har regnet, da det kan være vått (og glatt) i Permisjonsstien, og også vått på Sandviksbatteriet. Mat og drikke. Og evt. badetøy og håndkle.

Pris: Det er gratis å delta på tur. Turlaget dekker utgifter til ledsagere eller transport ved behov, meld i så tilfelle fra ved påmelding.

Hund: Det er lov å ta med hund på turene.

Turledere: Marit S (tlf 97551264), Heidi, Anne-Lise og Marit HL

Påmelding: Vi ønsker å motta påmeldinger for å få oversikt over antall deltakere og gruppesammensetning i forkant av turen.

Kontakt Silje Thon tlf 480 70 372 senest fredag kl.12

Ved behov for ledsager: Har man behov for ledsager må man stille med dette selv. Si fra om du mangler dette i forkant av turen, så vil Turlaget eller Blindeforbundet forsøke å bidra med det.