Tur med Bergen og Hordaland Turistforening

Fylke: Hordaland
Kontakt:
Kontakt Silje Thon Tlf. 480 70 372

Vil du oppdage nye, fine turområder i Bergen og omegn? Ta del i et sosialt og inkluderende fellesskap? "Klart det går"-gruppen ønsker velkommen til turer og aktiviteter. Dette er et tilbud åpent for alle, med fokus på tilrettelegging for personer med fysiske funksjonsnedsettelser.

Hordaland Fylkeslag har i samarbeid med BHT (Bergen og Hordaland Turistforening) turer på onsdag og søndag ca en gang i måneden. Dette er turer som er tilrettelagt for synshemmede og rullestolbrukere, turene foregår i rolig tempo med både lengre og kortere turer.

Denne søndagen kan du velge mellom å gå fra Montana og opp Oppstemten (de nye trappene opp til Ulriken) eller ta banen opp til Ulriken. Fra toppen av Ulriksbanen går vi videre inn til Turnerhytten for de som ønsker det. Turen er mer krevende enn mange av de andre turene våre, og går på sti i terrenget. Det er derfor ikke en tur som er tilrettelagt for rullestol. Det er viktig at du leser nøye informasjonen nedenfor, da det vil være ulike oppmøte tidspunkter for de ulike alternativer.

Oppmøte:

For de som ønsker å være med å gå opp trappene vil det være oppmøte ved Blå Stein kl. 9.50.  Vi tar bussen sammen til Montana kl. 10:08 fra Olav Kyrres gate. Du kan også møte direkte ved Montana vandrerhjem kl. 10.30. Det er betalt parkering på vandrerhjemmet, alternativt ved Sollien barnehage.

For å være med å ta banen opp er det oppmøte ved den Blå Stein kl. 11.00, og vi tar buss sammen til Haukeland Sykehus (HUS). Fra HUS går vi opp til Ulriksbanens nedre stasjon og tar banen opp. Det er mulig å møte direkte ved Ulriksbanen nedre stasjon kl. 11.30. Vær obs på at det er svært begrenset med parkeringsmuligheter ved nedre stasjon, bruk evt. parkeringsanlegget ved HUS

Turbeskrivelse:

I dag tar vi turen til Ulriken, enten ved å gå trappene opp eller ved å ta banen og derfra videre til Turnerhytten. Det er også fullt mulig å gå trappene opp og ta banen ned igjen, uten å være med til Turnerhytten.

Turen fra Montana og opp trappene går først på bred, stabil grusvei før vi kommer over i trappene. Det er et par bratte kneiker, men vi går rolig og jevnt. Etter ca. 1 km kommer vi til Sherpa-trappene.   Steintrappene er 750 meter lang, med en høydeforskjell på 290 meter. Det er ca. 1400 trinn totalt. Trappene er bygget av store steinblokker, og høyden på trinnene varierer. Det er ikke rekkverk på store deler av trappa.  Vi tar oss god tid på veien opp til toppen, det er også benker og utsiktspunkter underveis. Vel på toppen tar vi en velfortjent pust i bakken før turen evt. fortsetter inn til Turnerhytten.

Vi regner med å bruke mellom en og 1,5 time fra Montana til Ulriken.

Turen til Turnerhytten er ca. 2 km. en vei - altså ca. 4 km. totalt tur/retur.  Vi følger stien fra Ulriken og ned mot Lægdetjærnet. Dette er en ganske bratt bakke som vi går på skrå ned. Etter en liten flate får vi en kneik opp, før stien flater mer ut. Herfra ser vi også Ulriksvarden, som er toppen av Ulriken på 649.   Stien går litt opp og ned, men det er slakere bakker enn i starten.   Stien er steinete i starten, videre mot Turnerhytten blir det mer jord og litt bart berg og mindre løs stein. Hvis det har regnet vil stien kunne være våt. Vi beregner ca 1,5 time hver vei.

Turnerhytten er normalt åpen for servering, så vi kan gå inn og spise matpakke, eller kjøpe pannekake og varm drikke. I fint vær er det også nydelig å sitte ute, med utsikt mot Løvstakken.

Ta med: Klær etter været, det er viktig med gode sko da vi går på sti og mer ulendt terreng.  Mat og drikke.  Husk at det gjerne er 5 - 7 grader kaldere på Ulriken enn i byen. En ekstra genser/ vindtett jakke kan være godt å ha, også i mai.

Pris: Det er gratis å delta på tur. Turlaget dekker utgifter til ledsagere eller transport ved behov, meld i så tilfelle fra ved påmelding.

Påmelding:  Kontakt Silje Thon Tlf. 480 70 372 senest fredag kl. 12

Ved behov for ledsager: Har man behov for ledsager må man stille med dette selv. Si fra om du mangler dette i forkant av turen, så vil Turlaget eller Blindeforbundet forsøke å bidra med det.