Bornholm - solskinnsøya i Østersjøen

Tur til Bornholm, solskinnsøya i Østersjøen 28 august - 3. september 2021. Påmelding senest 20. mai til fylkeskontor tlf. 55 33 69 44 eller e-post hordaland@blindeforbundet.no

13. april 2021

Den 28. august til 3. september 2021 arrangerer Hordaland Fylkeslag 7 dagers tur for sine medlemmer til BORNHOLM – ”solskinnsøya i Østersjøen”
På denne turen har vi med oss egen reiseleder under hele turen.

"Solskinnsøya i Østersjøen, som blant annet er kjent for sine mange rundekirker, hyggelige små fiskerlandsbyer og den røkte silden, er alltid et besøk verdt! Her kan en oppleve det hele i behagelig tempo, avstandene er små og opplevelsene er store."

Lørdag 28.august: Bergen – Hirtshals
Vi tar Fjordline fra Bergen til Hirtshals lørdag 28. august kl 13:30, her om bord i båten samles vi til middag i buffè restauranten for å sosialisere oss og bli kjent med de vi reiser i lag med.

Søndag 29.august: Hirtshals – Ystad – Rønne
Etter frokosten om bord i båten tar vi fatt på bussturen gjennom Jylland, over Fyn og til Sjælland. Her kjører vi over Øresundsbroen, videre forbi Malmø og frem til Ystad på Sveriges sydkyst. Underveis holder vi flere pauser! I Ystad går vi om bord i Bornholmsferjen som har avgang kl. 18.30. Turen over Østersjøen frem til Rønne tar bare knapt 1 ½ time, så vi ankommer «solskinnsøya» kl. 19.50. Kjøreturen frem til Hotell Griffen tar bare noen minutter, her får vi utdelt våre værelser og deretter samles vi til middag. Om noen føler behov for å røre litt på bena etter middag, vil reiseleder gjerne ta dere med på en liten spasertur i de smale gatene i Rønne by, hvor stokkrosene ser ut til å vokse rett opp av brosteinene!

Mandag 30.august til onsdag 1. september:  Opphold på Bornholm.
Vi har tre hele dager til disposisjon på Bornholm og vi skal besøke både rundekirker og hyggelige byer, bl.a. Gudhjem, en ganske særpreget by, anlagt på en «fjellside» med Danmarks bratteste hovedgate!

Byen Svaneke med sine gamle kjøpmannsgårder, bindingsverkshus og kunsthåndverkere besøker vi også. Og borgruinen Hammershus, som ligger plassert høyt på en klippe ut mot Østersjøen skal vi naturligvis se.

En av dagene besøker vi Kræmmerhuset, en gammel bornholmsk gård med keramikk og håndarbeider og en stor, flott hage med vakre blomsterbed, pilefletting og en liten dam. Fruen på gården er norsk og kommer fra Skien! Dette og mere til skal vi gjøre i løpet av disse to dagene, og et privat hagebesøk blir det også.

En dag kjører vi sydover til Dueodde, Bornholms sydligste punkt, og her kan vi vandre i den fine sanden eller klatre opp i fyrtårnet og få oversikt over det sydlige Bornholm.

Det blir felles 2 retters middag på hotellet hver kveld, inkl. kaffe.

Torsdag 2.september: Bornholm - Sarpsborg
Etter frokosten pakker vi bagasjen i bussen for å kjøre ned på terminalen. Ferjen fra Bornholm har avgang kl. 08.30 med ankomst Ystad kl. 09.50. Vi kjører nordover på E6 forbi Gøteborg og Svinesund til Sarpsborg. Her blir det middag og overnatting. På turen nordover blir det flere pauser underveis!

Fredag 3.september: Sarpsborg - Bergen
Etter en god frokost er det tid til å ta fatt på reisen tilbake til Bergen. Vi kjører Oslofjord-tunnelen mot Drammen, videre forbi Hokksund, Noresund, Nesbyen, Geilo, Eidfjord frem til Bergen, hvor reisen blir avsluttet. Det vil også denne dagen bli lagt inn flere pauser underveis!

Påmelding sendes til Hordaland Fylkeskontor tlf. 55 33 69 44 eller e-post hordaland@blindeforbundet.no senest 20. mai 2021.  Etter denne dato er det bindende påmelding.

Fylkeslaget bidrar med en enkeltsum til turen. Fordelt på enkeltpersoner blir prisen pr.person som beskrevet under. I og med at det er snakk om en fast sum som dekkes av fylkeslaget blir tilskuddet større pr.pers. jo færre som deltar.

Pris for turen ved minimum 40 personer: Kr. 7. 034,-
Pris for turen ved minimum 35 personer: kr. 7.256,-
Pris for turen ved minimum 30 personer: kr. 7.306,-
Pris for turen ved minimum 24 personer (liten buss): kr. 7. 602,-