Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Endelig kom vi oss på tur

Hordaland Fylkeslag på 4 dagers tur

21. september 2020

Bildet viser 2 av tur deltakerne sammen med reiseguiden. Bildet er tatt på Kråkenes Fyr.

Endelig på tur!
Etter en lang vinter og vår var det endelig mulighet for fylkeslaget å reise på tur. Vi var lenge usikker på om det lot seg gjennomføre på grunn av restriksjoner, men heldigvis så klarte vi å komme oss avgårde. Turen gikk over 4 dager med en eksklusive gjeng. Ønsket var jo at flere ville være med oss men sånn ble det ikke denne gangen. Turen gikk nordover til tidligere Sogn & Fjordane fylke og litt innom Sunnmøre.

Vi startet turen fra Bergen sentrum torsdag 17.september. Der ble vi plukket opp av Kjell Gytri fra buss-reise.no, ferden gikk videre nordover og i Knarvik plukket vi med oss turens guide Hildur Villanger.  Derfra gikk turen langs Osterfjorden og gjennom Romarheimsdalen på vei mot Oppedal og ferge over til Lavik. Vi fortsatte forbi Vadheim og Sande til Førde og via Jølstravannet til Thon Hotel Jølster (tidligere Skei Hotell)
hvor vi stopper for turens første lunsj. Etter lunsj fortsatte vi nordover til Byrkjelo og Utvikfjellet til Utvik. Vi kjørte via Loen, men dessverre var skyliften stengt så vi kom oss ikke opp på 1200 meters høyde denne gang. Ut på ettermiddagen var vi framme ved Nordfjord hotell som var vår base alle dagene.

Fredag 18.september dag 2.
Ny dag og nye muligheter. Dagen ble til en interessant utflukt med fantastiske naturopplevelser. Første delen av turen gikk langs Hornindalsvannet til Hornindal. Videre mot Hellesylt i Møre og Romsdal, der vi tok av og kjørte gjennom den mektige
Norangsdalen til Leknes. Dagen bød på flere interessante stopp underveis. Lunsj ble servert på Hotel Sagafjord. God og mett tok vi plass i bussen og fortsatte turen til      Ivar Aasentunet. Her ble det omvisning og tid til å gå litt på egenhånd.  Tilbaketuren gikk fergefritt via Volda, langs Austefjorden, Kvivsveien til Hornindal og tilbake til Nordfjordeid.

Lørdag 19. september, dag 3
Vi våkner opp til et fantastisk vær, litt morgentåke men den var vi trygg på skulle forsvinne.Etter en god frokost, tok vi turen vestover til Måløy og Vågsøy. Vi besøkte flere av de små bygdene helt ute i havgapet.
Her var det fantastisk fine strender og severdigheter å få med seg, bl.a. den kjente Kannesteinen og Kråkenes fyr Dagens lunsj ble en asiatisk variant i Måløy.

Søndag 20. september, dag 4
Da var det tid for hjemreise. Tåken og regnskyene lå langt ned i fjellsidene denne dagen. Vi fikk i oss en god frokost før vi vendte fronten hjemover. Deler av hjemreisen gikk gjennom områder vi hadde besøkt tidligere, turens siste lunsj ble vi servert på flotte
Leikanger Fjord Hotel. Tidlig på ettermiddag tok vi ferge over Sognefjorden til Vangsnes, og siste etappe gikk via Vikafjellet, Voss, Dale og Vaksdal tilbake til Bergen.

Vi har hatt en fantastisk tur og vi takke både Kjell Gytri og Hildur Villanger for noen flotte dager. Hildur var som et leksikon, hun formidlet historier underveis som gjorde
at turen ble helt spesiell. Vanligvis er jo ikke en busstur ikke det mest interessante for oss som sliter med synet, men Hildurs formidling om alt vi kjørte forbi gjorde turen helt spesiell. Tusen takk.