Mandagsklubben Molde på Blåtur.

Tilslørte bondepiker og garn i lange baner.

Nyhetssak fra 03. juli 2017

Godt å sitte blant alle garnnøstene

31. mai dro Mandagsklubben Molde på «blåtur». Kun noe få visste hvor vi skulle.

Etter fergeturen fra Molde til Vestnes, gikk det strake veien til Landbruksmuseet ved Gjermundnes videregående skole i Vestnes. Her ble vi tatt imot av Petter som fortalte oss historien om området og den tidligere landbruksskolen fra 1898.

Vi fikk også se og kjenne på tro kopier fra jernalderen som var funnet i nærområdet. Tid til lunsj ble det også.

Vel... inne i bussen igjen var vi spente på neste stopp som viste seg å være Rauma Ullvarefabrikk på Veblungsnes ved Åndalsnes. Her ble vi tatt i mot av Hildegard Halse Digernes som fortalte oss historien om fabrikken som er fra 1927 og hva de laget. Flere av oss fylte handleposer fulle av garn og andre ting som vi kjøpte på ullvarebutikken.
Blåturen gikk så videre til Isfjorden, nærmere bestemt Woldstad gård. Gudrun Woldstad og Guttorm Furmyr, tok over gården etter foreldrene til Gudrun. Her har de gjort om fjøset til festsal og bingen til butikk. Gudrun ønsket oss velkommen med et nydelig stev, og vi fikk høre om ombyggingen av lokalet fra fjøs til festsal. Alle opplevelsene hadde gjort oss middagssultne, og det smakte godt med hjortegryte og sjokoladekake med tilslørte bondepiker (må jo så klart være det på en gård).

Før vi dro videre fikk noen handlet litt i gårdsbutikken, mens andre gikk ut og så på dyrene på gården som fikk gå fritt omkring.

God og mett og litt trøtt etter en flott tur tok vi fergen fra Åfarnes og kjørte tilbake til Molde, og som vi skrev i stilen på barneskolen «og alle var ening i at det var en flott tur».