Med Fjellgruppa til Skongenes fyr

Med midler fra prosjektet "Klart det går" i regi av Ålesund og Sunnmøre turistforening, lå alt duket for en kjempeflott fyrtur.

Nyhetssak fra 15. november 2017

Vakre Skongenes fyr Foto: Marianne Holmen

Fjellgruppas tur til Skongenes fyr var i forbindelse med midler mottatt fra prosjektet «Klart det går» i regi av Ålesund og Sunnmøre turistforening, og i samarbeid med Ytre Nordfjord turlag, og 6 synshemmede deltagere, og 6 ledsagere var med på turen.

Turen gikk fredag 20. oktober fra Moa trafikkterminal og vi tok en pause i Måløy hvor vi spiste middag sammen før vi kjørte videre til samlingsplassen før avgang mot Skongenes fyr. Vi ble møtt av kjentmann fra Ytre Nordfjord turlag, som beskrev vegen for oss fram til fyret.

Her fordelte vi ledsagere, og tok en gjennomgang av ledsagerteknikker for ujevnt terreng før vi gikk mot fyret.  Stien er 5 km, og går for det meste i åpent myrlendt terreng. Siste delen av stien er det skog, før den går nedover en bratt skråning til fyret. Selve turen fram til fyret ble svært utfordrende for vår gruppe siden mørket og dårlig vær med regn, og gjørmete sti, gjorde det vanskelig å ta seg fram. Selv med hodelykter var det til tider vanskelig å finne stien i mørket.

Tur til SkongenesSkongenes fyr 02

Lørdag 21. oktober startet vi dagen med frokost. Etterpå fikk vi besøk fra Ytre Nordfjord turlag. Fyret sin historie, og dugnadsarbeidet for å bevare Skongenes fyr stod på programmet denne dagen. Omvisning med taktil berøring av maskiner og utstyr fikk vi også. Det ble også sanseopplevelser i nærområdet ved fyrstasjonen. Om kvelden duket vi selv til for havets festbord.

Deltakere SkongenesDeltakere Skongenes 02

Skongenes fyr er et fantastisk sted. Bygningene står i et tun, skjermet for vær og vind. Det ble en minnerik opplevelse for alle, siden storhavet var i godlune denne helgen.

Søndag morgen 22. oktober, ryddet og vasket vi oss ut av fyret, og valgte en alternativ tursti på tilbakevegen. Dette var en lettere rute for oss og ga fine naturopplevelser. Før hjemreisen tok vi en tur til Refviksanden like ved. Den er kjent som Norges vakreste sandstrand. Vi ble også invitert inn på gårdsbesøk her. Hjemreisen gikk via Nordfjordeid, videre til Volda og Ålesund/Moa.

En fantastisk tur som ga mersmak.

Jacob Havnsund,

Nestleder Fjellgruppa