Sommertur til Polen og Gdansk

42 medlemmer og ledsagere fra Norges Blindeforbund Møre og Romsdal var på sommertur til Gdansk i Polen fra 9 til 14. august 2017.

Nyhetssak fra 21. august 2017

Det polske og norske blindeforbundet i skjønn forening

Fylkeslaget i Møre og Romsdal startet for tre år siden et politisk og sosialt samarbeid med det Polske Blindeforbundet i Gdansk, og siden da har vi samlet inn diverse hjelpemidler som vi har sendt nedover. Vi har også hatt representanter fra Polen på Årsmøtet i 2017 for å fortelle om det Polske Blindeforbundet sitt blindesaksarbeid. De ligger godt foran oss når det gjelder skolesaker til utdanning, men når det gjelder hjelpemidler er de langt bak oss. Kontoret i Gdansk har avdelinger for mobilitet, tilrettelegging og hjelpemiddelformidling, men har dårlig økonomi og lite hjelpemidler.

Så til sommerturen.

Vi ankom flyplassen i Polen klokka 24.00 torsdag 9.august hvor en stor buss ventet på gruppa. Vi ble kjørt til Mercure Posejdon, et flott hotell som lå i rolige omgivelser et lite stykke fra sentrum. Her var det en flott hage og kun 5 minutt til ei nydelig strand som vendte ut mot Østersjøen. Langs stranda, som var noen mil lang, gikk det en gang og sykkelsti både inn mot sentrum av Gdansk, og til nabobyen Sopot.

Torsdag 10. august etter frokost, ble gruppa delt i to. Ei gruppe besøkte og fikk omvisning på det Polske Blindeforbundet sitt kontor hvor det ble servert tapas av polske retter, den andre gruppen hadde sightseeing i den vakre Oliwski-parken.

Klokka 14.00 reiste alle mann med buss, Ewa og Krystina fra det polske blindeforbundet, samt Olga, guiden, var også med på turen. Olga er statsviter i skandinavisk kultur, samfunn og språk, og etter fem år på universitetet i Gdansk, tok hun seg et år som aupair i Kristiansand, for å bli enda flinkere i norsk.

Som gave fra det polske blindeforbundet, fikk vi røde trekantskjerf med påskriften GDANSK 2017. Skjerfet gjorde at det var lett å identifisere vårt reisefølge, og vi kunne med letthet huke inn de som ruslet seg litt vekk fra gruppa. På vei til gamlebyen i Gdansk stoppet vi ved Leninverftet. Her var det de største politiske kampene sto ved det kommunistiske fallet og hvor flere ble skutt. Det var reist ei statue bestående av tre høye kors, med anker, kors og hjerte på toppen. Tro håp og kjærlighet. En stor minneplate var også satt opp over de falne. Blindeforbundet i Gdansk i samarbeid med Lions og Rotary hadde også fått laget en miniatyr over området som sto på sokkel utenfor. Miniatyren var merket med blindeskrift og fritt fram til å ta og føle på. Dette er en fin måte for de som ikke ser til å kunne føle og få en forståelse for hva vi andre ser.

Gamlebyen er unik på mange måter, og i likhet med Bergen er deler bygget opp i hanseatisk stil. Murbygningene er en blanding av romersk og gotisk stil. Mariakirken er et gedigent kirkebygg. Etter krigen ble deler av kirka gjenreist med blant annet norske midler, og rett innenfor hoveddøra kan en finne ei norsk tavle. Det er plass til 20.000 personer i kirka, 4 personer pr.kvadratmeter. For å komme opp i tårnet må en forsere 409 trappetrinn. Utenfor kirka og rådhuset var det også satt opp miniatyrer som man kunne kjenne på.

Om ettermiddagen dro følget på tokt med en sjørøverskute til Westerplatte, og vi fikk en flott båttur på Motlawa kanalen i Gdansk. Westerplatte er en historisk plass hvor andre verdenskrig startet.  Øverste dekk på skuta var reservert for Møre og Romsdals Fylkeslag. En ekte sjøulk underholdt oss med sang og musikk på returen fra Westerplatte. Vi seilte forbi sjøhus, hoteller, restauranter og torgboder.

Dagens treretters middag ble fortært på Gamle Gdansk restaurant. Her ble vi underholdt med trekkspill og sang.

Neste dag, fredag 11. august, hadde medlemmene litt tid for seg selv. Noen shoppet, andre trimmet mens noen var hos frisøren eller tok spa. Lunsj var også på egenhånd. Etter nok en fortreffelig middag senere på dagen, kom servitørene trillende inn med ei kjempestor bløtkake, på toppen var det fyrverkeri. Kari Wiik daglig leder for fylkeslaget i Møre og Romsdal hadde bursdag og ble ordentlig overrasket. Hun ble feiret med hurra for deg og stående applaus. Kaken smakte nydelig. Etter måltidet reiste vi til Oliwski-parken. Her gikk vi en liten tur og Dorotta Ytterli, vår medbrakte tolk,  fortalte om opprinnelsen for den 1200 år gamle parken. Hekker høye som hus, dammer med kjempestore vannliljer og blomster plantet i all verdens farger i sirlig friserte bed. Egentlig var hagen en bonus, vi skulle til Oliwskikatedralen på orgelkonsert. Det var sakral stemning når organisten stemte i. Det var litt hardt for enden på benkene, men det kan det være i våre kirker også. Mange orgelpiper og høyt under taket ga oss en mektig opplevelse. Tilbake på hotellet avsluttet vi dagen med langbord og enda litt feiring av bursdagsbarnet. Gammel men ikke eldgammel var ho blitt.

Etter en god frokost lørdag 12. august, ble vi igjen hentet av bussen, med samme mannskap som sist. Det var klart for blåtur med det Polske Blindeforbundet. Vi reiste via Sopot til Gdynia. Dette er en mer moderne by enn Gdansk. Her er det en marina langs havet, store moderne bygg, forskningssenter og et stort opplevelsessenter for barn og unge. Vårt besøk i Gdynia gikk til fregatten Blyskawica, eller Lynet på norsk. Fregatten ble brukt under 2. verdenskrig ved slaget ved Narvik. Søsterskipet Torden ble bombet i senk utenfor norskekysten. Også her var det en miniatyrfigur av fregatten som vi kunne ta og føle på. Lunsj ble inntatt på restaurant Roza på kaikanten.

Lørdags kveld arrangerte vi grillkveld for ansatte ved det Polske Blindeforbundet i Gdansk. De hadde med seg en 15 år gammel blind gutt, Piotr, som spilte helt fantastisk på knappespill, trekkspill. Tidligere i august hadde han kommet på andre plass i en stor musikk konkurranse i Kroatia. Fra våre rekker underholdt Jan Rune Vestnes med sangen "Jenter som komme og jenter som går", Bjørg Solbakken leste et flott dikt av Trond Viggo Torgersen. Alle fikk t-skjorter som minne fra turen av våre polske gjester. Kari Wiik overrakte to iCare produkter fra fylkeslaget.

Søndags formiddag 13. august, reiste 14 stykker av oss til Zoo. Dyrehagen i Gdansk regnes som Europas største. De som var der tok Zoo-toget rundt og så på dyra. Dyrehagen var enorm og togturen tok ca. en time. Det var vel verdt et besøk, men vi anbefaler de som er i Gdansk og ønsker å tilbringe en dag der om å møte opp tidlig, senere på dagen var det nemlig lange køer utenfor inngangen. Resten av følget vårt valgte opplevelser på egenhånd denne dagen. Noen var på badestranda, noen spaserte til og fra Sopot, mens andre dro på shopping i et av de store handlesentrene.

Søndagens program sluttet imidlertid ikke der. Klokka 19 var det felles middag med stor buffé i matsalen på hotellet. Etterpå hadde vi vinkurs. Dette ble en morsom sekvens. Da kursholderne kom og bebuda at vinkurset ville ta på 2,5 timer, så viste det seg at de bare kunne polsk. Heldigvis hadde vi tolken vår, Dorotta Ytterli på plass, og hun fikk en heftig oppgave med å oversette vinkurset fra polsk til norsk. Ikke lett med mye fagspråk om alt fra korkene på vinflaskene  til bunnfallet. Det tar 20 år før en kan utvinne tykk nok bark på korketreet til å produsere vinkorker. For å spare treet, skogen og miljøet, blir det i dag kun produsert kork til lagringsvin. Vin som ikke skal lagres får korker i plast eller skrukork. I flasker med bunnfall er vinen god bare en holder flaska rolig når en heller i glasset. Seansen ble avsluttet med å forklare forskjellen på Champagne og annen musserende drikke.

Så var siste kvelden over og natta tok oss, mandag var det frokost, pakking og retur hjem.

Det ble det mange nye bekjentskap for alle på denne turen. Vi var fra 17 år og opp mot 80. Tilbakemeldingene var udelt positive.

Takk til turdeltakerne og til Møre og Romsdal Fylkeslag som gjorde turen økonomisk mulig.

Hilsen arbeidsgruppa ved Britt Løwensprung, Jacob Havnsund, Dorotta Ytterli og Kari Wiik.