Mobilitet

Kurs i motivasjon og bruk av hvit stokk

Praktisk informasjon

Fra 13.03 kl. 11:30 til 27.03 kl. 14:30

Fylke: Nord-Trøndelag
Kontakt:
Nord-Trøndelag Fylkeslag
Telefon: 74 16 22 16 (Kontoret) / 913 64 286 (Daglig leder Sigrid)
E-post: nord.trondelag@blindeforbundet.no

Mobilitet
(kurs i motivasjon og bruk av hvit stokk)

Det å delta i ulike aktiviteter gir oss alle trivsel og innhold i livet. Dette er minst like viktig når synet svekkes. Det å ta seg fram fra A til B kan ofte være en utfordring for oss, og bruk av hvit stokk kan da være til stor hjelp når vi bruker den riktig. Stokken fungerer som en forlenget arm, den synshemmede fanger opp hindringene på bakkenivå med stokken og unngår dermed å snuble eller falle utenfor for eksempel en fortauskant, eller gå på et reklameskilt utenfor en forretning.

Visste du forresten at 15. oktober er den internasjonale Hvite Stokkens Dag? Den feires på ulike måter verden over. Her i Norge har vi mer tradisjon for å kalle dagen for Tilgjengelighetsdagen. Den hvite stokken er et internasjonalt symbol om at det er en person med nedsatt syn som holder den.

Dette er et introduksjonskurs som går over tre MANDAGER, 13., 20. og 27. mars.

Kurssted: Steinkjer. Kurstid: Kl. 11.30 til 14.30, inkl. kaffepause i fylkeslagets lokaler i NTE-bygget.

Kursleder er vår egen mobilitetspedagog Ellinor Høeg Hodgetts.

Kurset er gratis, og vi må ha din påmelding innen 6. mars.

Flere detaljer sendes de påmeldte deltakerne før kursstart.