Debattarena, aktiviteter og interessepolitikk

Debattforum, aktiviteter og interessepolitikk

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Debattarena - Norges Blindeforbund på Facebook for våre medlemmer

2. Medlemskafe 3. oktober – påminnelse.  Vår nye forbundsleder Terje André Olsen kommer
3. Velkommen til tur i Nordmarka
4 Husk tilbud om Friskis og Svettis
5 Høstmøte - påminnelse
6 Påminnelse DJ-kurs
7 Mangel på innvendig opprop på buss.
8  Våre ververe i dør til dør aksjon

1 Debattarena - Norges Blindeforbund på Facebook for våre medlemmer

På landsmøtet 2017 ble det besluttet å opprette en kanal der medlemmer og ansatte kan debattere stort og smått som omhandler synshemmedes hverdag. Debattarenaen er lansert på Facebook. I denne gruppen diskuterer vi temaer som har tilknytning til organisasjonen og synshemmedes hverdag.

Du som søker om medlemskap i gruppen må være gyldig medlem eller ansatt i Norges Blindeforbund eller Norges Blindeforbunds Ungdom. Vi slipper deg inn så fort vi har funnet deg i registeret. Gruppen er lukket. Vel møtt til debatt! Vi vil gjerne ha med så mange medlemmer som mulig. Du finner gruppen via denne linken.  https://www.facebook.com/groups/387897471908914/

2 Medlemskafe 3. oktober – påminnelse.  Vår nye forbundsleder Terje André Olsen kommer

Blindeforbundet etablerer i høst en IKT fjernsupporttjeneste for å svare på spørsmål og hjelpe medlemmer som opplever utfordringer i å ta i bruk smarttelefon. Christian Thon som skal jobbe med denne nye tjenesten vil forteller mer om den på møtet og svare på spørsmål.  I tillegg vil det bli orientering om saker fra Landsmøtet fra våre delegater. Tid: Torsdag 3. oktober kl. 17-19.  Kaffe, te og kjeks fra kl. 16.30. Sted: Oslo fylkeslag, Sporveisgt 10 Påmelding innen tirsdag 1. oktober til oslo@blindeforbundet.no eller telefon 23 21 50 50. Vel møtt i nyoppussede lokaler.

3 Velkommen til tur i Nordmarka 5. oktober

Aktivitetsutvalget har tur i Nordmarka lørdag 5. oktober. Turen starter fra Sørkedalen skole til Finnerud hytta ca 3,5 km. For de som ønsker en litt lengre tur er det mulig å fortsette å gå til Kobberhaughytta som ligger ca. 2 km fra Finnerud.

Finnerud Sportsstue har utsikt over Oslofjorden. De har hatt servering av turgåere siden lenge før krigen. Rømmevaflene er de samme som den gangen de ble stekt på svartovnen. Kobberhaughytta er DNT Oslo og Omegns storstue. Hytta ligger høyt og fritt sørvest i Nordmarka. I kaféen tilbys ferske kanelboller, nystekte vafler, dagens suppe og annet godt å bite i.

Tid: lørdag 5. oktober kl. 10.45 møtes vi ved Sørkedalen skole

Møtested: Sørkedalsveien 1009, 0758 Oslo. For de som velger offentlig transport: T-bane 2 Østerås starter fra Smestad pga veiarbeid. Derfor må du ta buss nr 3B fra Majorstuen (Platform J) til Smestad. Fra Smestad T-bane 2 kl. 9.57 ankommer Røa kl. 10.03 Herfra buss 41, (Platform F) går kl. 10.25. Si fra om du har ledsager eller du trenger at vi hjelper deg å finne en. Si fra ved påmelding om vi skal møte deg på Røa T-banestasjon eller ved Sørkedalen skole. Pris: Gåturen er gratis, men du betaler selv for det du ønsker å kjøpe.

Påmeldingsfristen er: innen torsdag 3. oktober til Randi på mob. 99604949 e-post: Randi.mathisen2@gmail.com eller til Heidi mob. 99738402  e-post: heidi.haug@blindeforbundet.no Eller til Oslo fylkeslag tlf. 23215050 e-post: oslo@blindeforbundet.no. Vi håper at riktig mange har lyst til å bli med oss å gå.

For Aktivitetsutvalget

Heidi og Randi

4 Husk tilbud om Friskis og Svettis

For deg som er medlem i Blindeforbundet tilbyr treningssenteret Friskis og Svettis, Sørkedalsveien 10B  på Majorstuen nå 2 ukers gratis, uforpliktende prøveperiode enten du vil trene styrke, sal eller spinning – med eller uten ledsager. Deretter er prisene: Styrkeromskort (trening kun i styrkerommet): kr. 225,-/mnd. Avtalegiro med månedlig trekk (tilgang til styrkerom, sal og spinning): kr. 456,-/mnd.

Ung under 26 år, eller student – tilgang til styrkerom, sal og spinning: 6 måneders kort: kr. 984,- (gjelder 6 måneder fra kjøpsdato) = 164,- pr måned. Avtalegiro med månedlig trekk: kr. 203,-/mnd.

I tillegg kommer årlig medlemskontingent på kr. 220,- (betales pr kalenderår). Det er ingen bindingstid og  eventuell  ledsager går gratis.

For mer informasjon, ta kontakt med daglig leder Hilde B. Aker, Friskis og Svettis Oslo, Sørkedalsveien 10B   Tlf.:22 83 94 40 Mobil:  90 55 10 78

5 Høstmøte - påminnelse

Vi minner om høstmøtet, 26 oktober. Sted: Fylkeslagets lokaler i Sporveisgata 10

Tid: Lørdag 26. oktober 2019 kl. 9

I år er høstmøtet i fylkeslagets nylig ombygde lokaler.

Vi skal gå gjennom styrets arbeid hittil i år og behandle planer og budsjett for neste år.  I tillegg blir det debatt «Ordet fritt».

Vi får besøk av byråd Lan Marie Berg som vil innlede om sine erfaringer som politiker og lobbyist.  Vi inviterer henne til dialog med oss om hvordan det er å slåss for en sak og hva vi i Norges Blindeforbund Oslo kan gjøre for å bli grønnere og lykkes som lobbyist.

6 Påminnelse DJ-kurs

DJ- kurs Iphone/Ipad, oppstart 7. november

Vil du bli DJ med iPhone/iPad? Rune Breck holder kurs over 3 kvelder:

• Torsdag 7. november

• Torsdag 14. november

• Torsdag 21. november, alle dager fra kl. 18-21.

Kurset blir en blanding av gruppeundervisning og individuell veiledning, litt teori og mye praktisk trening. Du vil lære å bruke en DJ-controller sammen med din iPhone eller iPad, din favorittmusikk og eventuelt Voiceover og leselist. Siste kvelden skal vi sammen ut i felten og spille på en klubb og danse til hverandres musikk.

Deltakerne må ha med: Egen Iphone/iPad, spilleliste med min 4 låter (Spotify eller Apple music), eventuelt leselist Kursavgift: kr. 500,- Påmelding gjennom Oslo Fylkeslag, tlf: … 23215000 e-post: … oslo@blindeforbundet.no Påmeldingsfrist: bindende påmelding innen Torsdag 24. oktober Maks 5 deltakere på kurset. Kurset holdes i lokaler i Arnljot Gellines vei 17, på Etterstad/Lodalen Adkomst: Buss nr. 37 mot Helsfyr, gå av på Etterstad Vest. Ved spørsmål om kurset, ta kontakt med Rune Breck på tlf: 93 25 21 66, eller e-post: rbreck@online.no

7. Mangel på innvendig opprop på buss.

Vi har i det siste fått gjentagende svært mange henvendelser fra medlemmer som tar opp at opprop på buss fungerer dårlig, spesielt har vi fått tilbakemelding om at rutene 100 og 110 fungerer svært dårlig. Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt og vi har tatt  dette opp med Ruter som nå melder tilbake at de følger dette opp på et høyere nivå. Det er svært viktig for oss å få tilbakemelding fra andre medlemmer som har opplevd dette enten det gjelder generelt eller spesifikke bussruter. Ta kontakt med Oslo Fylkeslag på oslo@blindeforbundet.no eller tlf. 23.21.50.50  Videre forteller Ruter at de nå er i ferd med å planlegge den første testen av utvendig annonsering fra buss og nå jobber med riktig justering av volum og vil komme tilbake til testing av dette sammen med Norges Blindeforbund Oslo.

8  Våre ververe i dør til dør aksjon

Våre ververe Besim, Kristin, Mariusz, Signe, Amal og karin  går nå fra dør til dør på Skøyen og Bygdøy.

Åpne nyhetsbrevet i nettleser