Du er her: Forside Fylkeslag Oslo Nyhetsbrev Oslo fylkeslag Høstaktiviteter og nyheter fra klubber og lag

Høstaktiviteter og nyheter fra klubber og lag

30.08.2016

I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Medlemsmøte
2. Handletur til Sverige
3. Skogstur i Østmarka
4. Nasjonalmuseet for samtidskunst
5. Kulturfest
6. Krimkveld
7. Medlemskveld integreringsutvalg
8. Byvandring i Groruddalen
9. Høstmøte på Hurdal med Akershus
10. Lesesirkel i Oslo

1.Medlemsmøte
31.august kl. 16.30 i kantina. Tema.
 Trygghetsgruppen, høstaktiviteter og kulturfest.

2.Handletur til Sverige
3.september handletur til Sverige. Avreise Sporveisgata 10 kl. 10.00 Turen går til Strømstad og Nordbysenteret. Egenandel kr. 100,- pr. person. Påmelding til oslo@blindeforbundet.no

3. Skogstur i Østmarka
Lørdag 10. september, skal vi i følge med forfatteren Arnhild Skre, ta en vandring i den myteomspunnede forfatteren Ragnhild Jølsens Østmarka. Ingen har vel beskrevet Enebakk og skogene omkring som henne.
Turen starter fra bommen ved Rustadsaga. Oppmøte 10.45. Pris: kroner 100,-. Vi vandrer innover og finner en passende rasteplass. Ta gjerne med kaffe eller noe annet godt. Her slår vi oss ned for en stund, mens Arnhild forteller fra boken. I og med at vi skal være ute er det lurt å planlegge i forhold til dette. Ta med noe å sitte på hvis dere har. Foredraget er planlagt å vare rundt en time. Når foredraget er ferdig, kan vi i fellesskap velge ruten hjem selv. Værgudene har vel også sitt å si. Hvis vi ønsker er både Rustadsaga og Skullerudstua åpne, så vi kan gjerne avslutte der med noe fra bolledisken. Påmelding til Stein Morbech, telefon 96514122 eller e-post stein.morbech@gmail.com /  oslo@blindeforbundet.no

4. Nasjonalmuseet for samtidskunst
Museet ligger i de tidligere lokalene til Norges Bank, besøksadresse Bankplassen 4. Museet rommer både egne og innleide samlinger fra inn- og utland. Museets private samling er på cirka 5000 verk. Alle verkene er fra årene etter 1945. Vi møtes utenfor hovedinngangen søndag 11. september klokka 12.45. Pris: kroner 50. For mer informasjon ring Stein Morbech 96514122, eller kontakt oss på e-post stein.morbech@gmail.com /  oslo@blindeforbundet.no

5. Kulturfest
Fredag 23. september, Kantina kl. 17.00 i Sporveisgata 10.

6. Krimkveld
Torsdag 6.oktober klokka 18.00 blir det krimveld i kantina i Sporveisgata 10. Her vil Nils Nordberg kåsere over hovedstadens kriminallitteratur fra 1850 til 1950. Han vil vektlegge magasinene Lys og skygge og Detektivmagasinet, men vi får også stifte bekjentskap med andre litterære skikkelser. Det blir lett servering. Inngang: kroner 100,-. Påmeldingfrist 15. september. Påmelding skjer til Stein Morbech. Telefon 96514122 eller e-post stein.morbech@gmail.com  /  oslo@blindeforbundet.no

7. Medlemskveld integreringsutvalg
Onsdag 12. oktober 16.00 kantina, Sporveisgata 10

8.Byvandring i Groruddalen
Søndag 16. oktober blir det byvandring i Groruddalen. Oppmøte utenfor Stovner T-banestasjon klokken 12.45. Til å guide oss på denne turen, har vi fått forfatter og journalist Øyvind Holen. Han er selv oppvokst i dalen og har forfattet boka Groruddalen - en reiseskildring. Pris: kroner 100. Påmeldingfrist 7. oktober. Påmelding skjer til Stein Morbech telefon 96514122 eller e-post stein.morbech@gmail.com / oslo@blindeforbundet.no

9. Høstmøte på Hurdal med Akershus
21.-23. oktober

10. Lesesirkel i Oslo

Vi innbyr synshemmede og andre interesserte i Oslo-området til lesesirkel også i høst.

Vi møtes 6 ganger, som regel annenhver onsdag, fra 28. september til 7. desember, kl. 17.30–19.30, hjemme hos Inger-Marit Løvenskiold, Kristinelundveien 16, Oslo.

På hvert møte gjennomgåes og diskuteres én av bøkene som er satt opp, se nedenfor.

Før hvert møte skal deltakerne ha lest den boka som skal diskuteres. Møtet begynner med at kursleder presenterer forfatteren. Deretter følger diskusjonen, som er det viktigste punktet på dagsorden. Etter diskusjonen vil anmeldelser av boka bli presentert, i den grad det har vært mulig å finne noen.

Følgende program er satt opp:

28.09. Abdulrazak Gurnah: Taushetens øy. Tanzaniansk-engelsk forfatter.

Romanen er den bittersøte historien om en 42-årig lærer i London. Som ung forlot han sitt hjemland Zanzibar for å studere i England. Bor der med en engelsk kvinne og deres datter. Dette holdes imidlertid skjult for familien i Afrika, samtidig som han vever et nett av løgner for sin samboer i England. Dette kulminerer etter et besøk i hjemlandet, hvor han blir tvunget til å ta et oppgjør med seg selv og sin identitet.

12.10. Lars Mytting: Svøm med dem som drukner.

Om Edvard, som vokser opp med sin bestefar i Gudbrandsdalen. Om hans søken etter familiens hemmeligheter, hva skjedde med hans foreldre?

26.10. Svetlana Aleksijevitsj: Bønn for Tsjernobyl – en framtidskrønike.

Natt til 26. april 1986 eksploderer én av de fire reaktorene i atomkraftverket i Tsjernobyl. I løpet av noen døgn utvikler dette seg til en global katastrofe. Aleksijevitsj har i 3 år reist rundt og snakket med menneskene i de mest utsatte områdene. Menneskene forteller sin historie, hvordan de opplevde katastrofen, hva de tenker i dag, og hva de tenker om framtiden.

09.11. Linn Ullmann: De urolige.

Selvbiografisk oppvekstroman. Linn vokste opp med sine kunstnerforeldre. Hun lærte tidlig at det ikke var lett å skille mellom det som var sant og ikke. Her er stort alvor og svart humor om familie, glemsel og sorgarbeid.

23.11. Ivan Turgenjev: Fedre og sønner.

Romanen gir et levende bilde av den sosiale og intellektuelle tilstand i Russland i tiden like før livegenskapets opphevelse. Turgenjev regnes som en like betydningsfull forfatter som Dostojevskij og Tolstoj.

07.12. Edvard Hoem: Kjærleikens ferjereiser.

Forfatterens gjennombruddsroman fra 1974 med temaer som: hverdagen for den jevne nordmann med gleder og sorger, kjærlighet og kulde, fraflytting fra distrikts-Norge.

Deltakerne vil få tilsendt alle bøkene i DAISY-format på CD før lesesirkelen begynner. For at vi skal rekke å lese første bok før første møte, er påmeldingsfrist satt til mandag 12. september. Påmelding til Otto Prytz, tlf. 22 55 50 38, mobil 911 61 765, e-post pilotto@online.no. Etter fristen blir bokbestillingene sendt inn samlet. For å låne daisy-bøker, må du være registrert som Låner i Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek, NLB. Hvis du ikke er registrert som låner der, ta kontakt med NLB tlf. 22 06 88 10, e-post: utlaan@nlb.no.

Lesesirkelen ledes av Otto Prytz. Det koster kr 500 å delta, som betales direkte til kursleder. Lesesirkelen er for folk som er glade i å lese og i å uttrykke sine meninger om det de leser. Du trenger ikke anse deg som spesialist i litteratur for å melde deg. Hovedsaken er at du liker livlige diskusjoner og mye moro!

Velkommen til en aktiv lesehøst!

Oslo, 26. august 2016,
Otto Prytz