Juleaktiviteter og budsjettforslag I dette nyhetsbrevet kan du lese om følgende:

1. Opplæring i møteaktivitet

2. Velkommen til juleverksted.

3. Velkommen til lunsjkafe.

4. Vervekampanje

5. Oslo kommunes budsjett 2021 -2024

6. Brailledagen

1.Opplæring i digital møteaktivitet

Vil du lære hvordan du blir med på en kaffeprat eller diskusjon på telefon, nettbrett eller PC?

På grunn av koronasituasjonen er mange av aktivitetene i Oslo fylkeslag flyttet over på nett, vanligvis ved hjelp av nettmøteprogrammet Zoom.

Dersom du er interessert i lære hvordan du kan bli med på Zoom, kan du få individuell opplæring mens du sitter hjemme med din egen telefon, nettbrett eller PC nå i november og begynnelsen av desember.

Vi har egen fagekspertise på opplæring i Zoom og andre digitale møterom i Norges Blindeforbund, v/ Christian Thon i vår Interessepolitiske avdeling. Interesserte kan kontakte ham direkte, tlf 23 21 50 26, e-post christian.thon@blindeforbundet.no eller Send en e-post til oslo@blindeforbundet.no eller ring 23215050 om du vil vite mer.

Kanskje du kan bli med på en hyggelig kaffeprat eller delta på noen av våre egne juleaktiviteter på Zoom, mens du sitter i godstolen hjemme nå på senhøsten?

2. Velkommen til juleverksted på Zoom

Aktivitetsutvalget i Oslo fylkeslag inviterer deg til juleverksted på Zoom i år.  Det blir søndag 13. desember, på selve Luciadagen. Vi starter kl. 14 og avslutter 16 eller når vi er ferdig.

Her kan du få med deg: Hege som skal fortelle eventyr og er veldig morsom.  Hanne skal lære oss og lage egne julekort og julelapper.  Randi hjelper deg å lage veganske pepperkaker.  Deigen kan bli hva du vil, snømann, engel, nisse osv.  Alle er velkomne, men her må vi ha påmelding pga at du trenger en handleliste.

Du melder deg på til Oslo fylkeslag på tlf. 23215050 e-post oslo@blindeforbundet.no eller til meg mob. 99604949 e-post randi.mathisen2@gmail.com innen 8. desember.

Vi gleder oss og håper å se riktig mange på juleverkstedet.

Hanne og Randi Elisabeth

3. Velkommen til lunsjkafe på Zoom

Aktivitetsutvalget i Oslo fylkeslag inviterer til lunsjkafe fredag 11. desember kl. 11-12. Ta med kaffe/teen og matpakken din å bli med.

Tema for møte er: Hvordan har du det i denne spesielle førjulstiden? Hva ønsker du at vi setter i gang? Har du også noe å bidra med?

Kontoret kommer også og forteller hva de gjør. Jeg kan fortelle litt om vårens aktiviteter.

Alle er velkommen til vår første lunsjkafe på Zoom.  Lenken til Zoom-treffet kommer 10. desember.

Vi ses og jeg gleder meg.

Randi Elisabeth

4. Vervekampanje

Verv en venn og bli med i trekningen av et iCare skjerf eller lue. Vinnerne trekkes 18.desember. Oslo fylkeslag ønsker at flest mulig skal bli kjent med aktivitetstilbudet vårt og kanskje finne en aktivitet de vil delta på.  Ring 23215050 eller e-post oslo@blindeforbundet.no hvis du har kandidater eller vil vite mer.

5. Oslo kommunes budsjett 2021 – 2024

Nedenfor har vi samlet informasjon fra Oslo kommunes budsjettforslag, 29. september. Budsjettet blir endelig vedtatt i Oslo Bystyre 9. desember 2020.

Universell utforming/tilgjengelighet

Byrådet legger inn 20 millioner kroner i 2021, og totalt 147 millioner kroner frem mot 2024, i nye midler for universell utforming av offentlige bygg som skoler, barnehager, idrettsbygg, kulturbygg, omsorgsboliger og sykehjem, og for universell utforming på vei og gate, samt turveier, parker, badeplasser og toalettfasiliteter.

Tilrettelagt transport. (TT)

For brukere av transporttjenesten for forflytningshemmede fra og med 6 år settes kvoten til 150 reiser pr. år. For brukere som for første gang søker etter 1. juli, settes kvoten til 75 fritidsreiser første året. Det gis anledning til å søke om et begrenset antall tilleggsreiser.

Egenandel for TT-reiser innenfor Oslos grenser settes til kr 62 for voksne og kr 31 for barn under 18 år.

Egenandel til Gardermoen lufthavn.

I forskrift om tilrettelagt transport med forflytningsvansker, Oslo kommune, § 9, er følgende gjort gjeldende: TT- brukere kan benytte fritidsreiser til Oslo lufthavn Gardermoen ved egen flyreise. Egenandelen for TT-reiser til Oslo lufthavn Gardermoen settes til kr 236 for voksne og kr 118 for barn under 18 år.

Rammebetingelser/tilskudd

Norges Blindeforbund Oslo mottar årlig driftsstøtte fra Oslo kommune. Dette er viktig for vårt løpende tilbud og tjenester til medlemmer og vårt politiske arbeid. For 2021 er driftstilskuddet kr 550.000,-

6. Brailledagen den 4. januar

Hei! Kommunikasjonsavdelingen i Norges Blindeforbund er på utkikk etter gode historier om punktskriftbrukere som kan egne seg i mediesaker for media/lokalaviser i anledning denne dagen.

Mulig vinkling: belyse hvor viktig punktskrift er for de som bruker dette, med gode eksempler fra hverdagen både hjemme og ute. For eksempel på medisinpakninger, på offentlige steder, i heisen osv. Send tips på e-post til oslo@blindeforbundet.no, eller ring 23215050.

Innstillinger for nyhetsbrev

Åpne nyhetsbrevet i nettleser