Fjelltur i Suldalsheiene

En skikkelig utfordring til Ryfylkets indrefilet

Dato: Fra 12.10 kl. 00:00 til 14.10 kl. 00:00
Fylke: Rogaland
Kontakt:
Helen Adamson i STF, telefon 51840219 eller e-mail helen@stf.no

Kjempeflott tur i Suldalsheiene, på mange måter majesteten blant våre heier. Her finner vi de vakreste og mest ruvende toppene i fylket, rester av ferdselsveier og flotte godt bevarte stølsområder som forteller om en annen tid i fjellet. Første natt på en av STF's flotte og nyere hytte Jonstølen, andre natt på Bleskestadmoen, tunet hvor den eldste STF hytta ligger.

Turen er tilrettelagt for voksne med behov for turledsager. Denne turen er krevende med relativt lange dagsetapper og passer for de som er vant til å gå i fjellet. Dersom man trenger hjelp med daglige gjøremål, må man ha med egen assistent/ledsager. STF har flere frivillige ledsagere som har gjennomført kurs som ledsager for blinde/ svaksynte. Ledsagere blir med gratis. Turvante barn (til deltagere) er også velkommen til å bli med!

Påmeldingsfrist: 28. september 2018.

Planleggingsmøte: tirsdag 9. oktober kl 18.00 i Tursenteret på Kannik.

Turplan

Dag 1

Etter 2 ferjer og lang kjøretur (ca 3,5 timer fra Stavanger), parkerer vi nedenfor Jonstølen og går opp lia til Jonstølen (ca 1 km). Ikke veldig lang tur, men opp til en knallfin hytte.

Dag 2

Vi starter fra Jonstølen og år ut til veien igjen. Vi følger god vei et stykke, før vi går over i terrenget og starter oppstigningen langs Gaukstølåna før vi tar opp Dritarbakken til Skitstøl. Høres fælt ut, men her er det flott. Vi fortsetter til Krokvasstøl og Skromedalen, før det igjen går opp fjellet langs et stort vann og til Molteknuten, før det går bratt ned igjennom skogen til Bleskestadmoen. Det siste partiet blir den tøffeste delen etter en rimelig lang dag.

Dag 3

Vi starter over frodige marker og bort til elva, deretter er det over myr og noe fjell. Litt opp før det går mye nedover. Etter hvert kommer vi over på en fin skogsvei før vi kommer helt ned på flaten, hvor vi har parkert noen biler. Her må vi vente en time, mens vi venter på sjåførene som henter de andre bilene som står parkert ved Jonstølen. Vi kjører til ferjene og hjem til Stavanger.

Vi tar forbehold om at det kan bli endringer i programmet!

Viktig informasjon:

Medlem i DNT kr 900,- / ikke medlem kr 1200,-.

Barn (medlem) kr 600,- / ikke medlem kr 900,-.

Merk at prisene skiller mellom medlemskap i Turistforeningen, og har derfor ikke noe med om du er medlem i Norges Blindeforbund eller ei.

Prisen dekker overnatting på STF hytte, felles middag (fredag og lørdag) og frokost (lørdag og søndag), turledere, administrasjon. Reisekostnadene fra oppmøtested til turstart og retur deles mellom deltagerne. Det beregnes 3 kr/km for kjøring. I tillegg må deltagere dekke eventuelt bompenger og fergebilletter.

Pakkeliste

Av sikkerhetsmessige årsaker, kreves det riktig og viktig bekledning og utstyr i sekken. Vi viser derfor til vår pakkeliste for sommerturer.

Spesielle behov

Vi ber om at deltakere med sykdommer eller matintoleranse/allergier som kan påvirke turen, gir beskjed om dette i kommentarfeltet ved påmelding.

Krav til deltagere

Vi stiller krav om at man har vært på minst en lørdagstur med Klart det går i STF i år. Hvis du ikke oppfyller dette kravet, men ønsker likevel å være med, vennligst ta kontakt med turleder eller helen@stf.no for å diskutere muligheter.

Vilkår for deltakelse på fellesturer

Når du melder deg på denne turen, bekrefter du at du har lest og akseptert vilkårene som er beskrevet i våre generelle vilkår.

Påmelding / spørsmål til

Helen Adamson i STF: helen@stf.no , telefon 51840219.

Medlemsskap i DNT

På denne turen er det tillegg i prisen for de som ikke er medlemmer. Vi oppfordrer likevel alle til å melde seg inn og støtte vårt arbeid med å få flere ut på tur.

Bli medlem i DNT!