Helgetur til Langavatn

Fylke: Rogaland
Kontakt:
Helen Adamson i STF, telefon 51840219 eller e-mail: helen@stf.no

Kos deg med en helgetur til Langavatn hytte i Sirdalsheiene. Turen inn til hytta er bare 2 km og relativt lettgått. Mulighet for topptur på lørdag. Turen er tilrettelagt for voksne med behov for å gå litt saktere, eventuelt med behov for turledsager. Dersom man trenger hjelp med daglige gjøremål, må man ha med egen assistent/ledsager. Stavanger Turistforening (STF) har flere frivillige ledsagere som har gjennomført kurs som ledsager for blinde/svaksynte. Ledsagere blir med gratis. Deltageres barn er også velkommen til å bli med!

Påmeldingsfrist: 1. juni 2018.

Planleggingsmøte: mandag 11. juni kl 18 i Klostersalen, STF huset, Kannik i Stavanger.

Turplan

Dag 1

Felles avreise fra Sandnes kl 15.00

Vi kjører samlet opp via Sirdal og videre over mot Lysebotn. Et par km før Øygardstøl, tar vi av veien og kjører inn mot Langavatnet. Der parkerer vi ved bommen og går ca 2 km langs Langavatnet før vi er framme ved hytta. Turen er relativt lettgått og vi følger vannet hele turen innover. Dagen blir lang, så det er å anbefale å ta med seg litt mat til turen innover. Ved ankomst hytta, har det nok allerede blitt tidlig kveld og vi har felles middag om kvelden.

Dag 2

Dag to starter med felles frokost og forhåpentligvis et nydelig forsommervær. Vi prøver fiskelykken i Langavatn, for å se om vi kan få hanket inn kanadisk bekkerøy til lunsj. Etter lunsj legger vi opp til "topptur" - opp til Strålaus. Dette er den høyeste og nordligste toppen i Gjesdal kommune. Da er vi oppe på 1141 meter over havet. Langavatn ligger på 940 meter, så det er ikke så lang tur, men det er noen høydemeter. Der oppe har vi en fantastisk utsikt. Vi vil også da stå midt i skillet mellom Gjesdal og Forsand kommune. Felles middag til kvelds.

Dag 3

Vi starter dagen med felles frokost og lager dagen litt ut i fra vær og føreforhold. Vi har retur samme vei som vi kom inn og smører med mat til turen hjemover. Turen går hjem via Sirdal eller hvis fergetiden passer, kan vi også ta båt ut Lysefjorden på vei hjem.

Vi tar forbehold om at det kan bli endringer i programmet!

Viktig informasjon:

Medlem i DNT kr 900,- / ikke medlem kr 1200,-.

Barn (medlem) kr 600,- / ikke medlem kr 900,-.

Merk at prisene skiller mellom medlemskap i Turistforeningen, og har derfor ikke noe med om du er medlem i Norges Blindeforbund eller ei.

Prisen dekker overnatting på STF hytte, felles middag (fredag og lørdag) og frokost (lørdag og søndag), turledere, administrasjon. Reisekostnadene fra oppmøtested til turstart og retur deles mellom deltagerne. Det beregnes kr 3,-/km for kjøring. I tillegg må deltagere dekke eventuelt bompenger og fergebilletter.

Pakkeliste

Av sikkerhetsmessige årsaker, kreves det riktig og viktig bekledning og utstyr i sekken. Vi viser derfor til vår pakkeliste for sommerturer.

Mat

Deltagerne må ha med nistepakke til lørdag og søndag. Vi spiser fellesmiddag på fredag og lørdag, og fellesfrokost lørdag og søndag.

Spesielle behov

Vi ber om at deltakere med sykdommer eller matintoleranse/allergier som kan påvirke turen, gir beskjed om dette i kommentarfeltet ved påmelding.

Kra til deltagere

Vi stiller krav om at man har vært på minst en lørdagstur med Klart det går i STF i år. Hvis du ikke oppfyller dette kravet, men ønsker likevel å være med, vennligst ta kontakt med turleder eller helen@stf.no for å diskutere muligheter.

Vilkår for deltakelse på fellesturer

Når du melder deg på denne turen, bekrefter du at du har lest og akseptert vilkårene som er beskrevet i våre generelle vilkår.

Påmelding / spørsmål

Helen Adamson i STF: helen@stf.no , telefon 51840219.

Medlemsskap i DNT

På denne turen er det tillegg i prisen for de som ikke er medlemmer. Vi oppfordrer likevel alle til å melde seg inn og støtte vårt arbeid med å få flere ut på tur.

Bli medlem i DNT!