Helgetur til Utsira

Helgetur til den lille øya Utsira

Dato: Fra 14.09 kl. 16:00 til 16.09 kl. 16:00
Fylke: Rogaland
Kontakt:
Helen Adamson i STF, telefon 51840219, e-mail: helen@stf.no

Utsira - en liten øy med utrolig mange fine naturopplevelser. Geologi, flora, kulturhistorie, vakker natur og tilrettelagte stier - øya tilbyr noe for alle. Bli med på helgetur til Nordvikgården hytte og utforsk øya til fots eller med rullestol. Turene tilpasses etter deltagerens evne.

Turene er tilrettelagt for voksne med behov for å gå litt saktere, eventuelt med behov for turledsager. Turen passer også godt for deg som bruker rullestol eller andre ganghjelpemidler, da Nordvikgården er tilrettelagt for rullestolbrukere. Dersom man trenger hjelp med daglige gjøremål, må man ha med egen assistent/ledsager. STF har flere frivillige ledsagere som har gjennomført kurs som ledsager for blinde/ svaksynte. Ledsagere blir med gratis. Deltageres barn er også velkommen til å bli med!

Påmeldingsfrist: 24. august 2018.

Planleggingsmøte: mandag 10. september kl 18.00 i Klostersalen, STF huset, Kannik i Stavanger.

Turplan

Dag 1

Felles avreise fra Stavanger kl 16.00. For de som kommer fra andre steder i fylket eller landet for øvrig, blir det avtalt møtepunkt/tid i Haugesund. Båt går fra Haugesund til Utsira kl 19.15. Ankomst Utsira ca kl 20.30. Felles middag på Nordvikgården om kvelden.

Dag 2

Dag to starter med felles frokost og forhåpentligvis et nydelig sensommervær.

Vi utforsker deler av Utsira denne dagen. For de som kan bevege seg i terrenget, er det turstier i Aust- og Vestmarka. Det er flere ruter som er lagt opp i disse områdene. For de som benytter seg av rullestol, er det også nok av veier å bevege seg rundt på. Hovedveien på Utsira går mellom de to fergekaiene - Norevågen og Sørevågen.

Vi avslutter dagen med felles middag om kvelden.

Dag 3

Vi starter dagen med felles frokost og lager dagen litt ut i fra hvordan været er. Det er helt sikkert turer vi ikke rekker å utforske på dag 2, så vi bruker tiden så godt vi kan før utvask og Nordvikgården før retur hjemover.

Båten går fra Utsira kl 14.45, og vi er i Haugesund ca kl 16.00.

Vi tar forbehold om at det kan bli endringer i programmet!

Viktig informasjon:

Medlem i DNT kr 900,- / ikke medlem kr 1200,-.

Barn (medlem) kr 600,- / ikke medlem kr 900,-.

Merk at prisene skiller mellom medlemskap i Turistforeningen, og har derfor ikke noe med om du er medlem i Norges Blindeforbund eller ei.

Prisen dekker overnatting på STF hytte, felles middag (fredag og lørdag) og frokost (lørdag og søndag), turledere, administrasjon. Reisekostnadene fra oppmøtested til Utsira og retur deles mellom deltagerne. Det beregnes kr 3 kr/km for kjøring. I tillegg må deltagere dekke eventuelt bompenger og fergebilletter.

Pakkeliste

Av sikkerhetsmessige årsaker, kreves det riktig og viktig bekledning og utstyr i sekken. Vi viser derfor til vår pakkeliste for sommerturer.

Spesielle behov

Vi ber om at deltakere med sykdommer eller matintoleranse/allergier som kan påvirke turen, gir beskjed om dette i kommentarfeltet ved påmelding.

Krav til deltagere

Vi stiller krav om at man har vært på minst en lørdagstur med Klart det går i STF i år. Hvis du ikke oppfyller dette kravet, men ønsker likevel å være med, vennligst ta kontakt med turleder eller helen@stf.no for å diskutere muligheter.

Vilkår for deltakelse på fellesturer

Når du melder deg på denne turen, bekrefter du at du har lest og akseptert vilkårene som er beskrevet i våre generelle vilkår.

Påmelding / spørsmål

Helen Adamson i STF: helen@stf.no , telefon 51840219.

Medlemsskap i DNT

På denne turen er det tillegg i prisen for de som ikke er medlemmer. Vi oppfordrer likevel alle til å melde seg inn og støtte vårt arbeid med å få flere ut på tur.

Bli medlem i DNT!