Klart det går - Bjerkreimssenderen

Bli med til Urdalsnipa og den 123 meter høye Bjerkreimsenderen!

Dato: 07. november kl. 09:30–15:30
Fylke: Rogaland
Arrangør: DNT Tilrettelagt - Stavanger Turistforening
Kontakt:
Turleder: Håvard Hansen (tlf. 97158762)

Er du glad i å gå tur men går litt saktere enn "folk flest"? Eller trenger du turledsager for å være med på tur? Første lørdag i måneden arrangerer vi Klart det går tur for voksne med fysisk funksjonsnedsettelse. Frivillige turledsagere vil hjelpe deg som har en synshemming, dårlig balanse eller trenger en hjelpende hånd av en eller annen grunn. Flere av våre ledsagere har tatt ledsagerkurs i regi av Blindeforbundet. Har du barn eller familiemedlemmer som ønsker å være med, så er de hjertelig velkommen!

I november går turen til Bjerkreim og opp til Urdalsnipa hvor den 123 meter høye Bjerkreimsenderen troner på toppen. Turen er lettgått rent terrengmessig, med grusvei helt til topps. Men stigningen gjør at vi nok skal få varmen i oss, og derfor legger vi inn en pust i bakken her og der, og tar oss god tid. På toppen finner vi en plass med god le for eventuell vind, og tar en god rast før vi returnerer ned til bilene igjen. Turen er 8 km t/r. Les gjerne Stavanger Aftenblads reportasje om turen til Bjerkreimsenderen, laget for noen år siden - den omfattende vindkraftutbyggingen i Bjerkreim gjør nok bildet noe annerledes i dag.

Pris: Gratis. Kostnad for privatkjøring fra felles oppmøtested til turstart er kr 3/km pluss eventuelle ferjer og bomavgift som deles på alle inkludert sjåføren.

Påmelding:
Via epost til Beate Eikemo (beate@stf.no) eller direkte til turleder - vennligst send fullt navn, mobilnr og en kommentar om behov for ledsager (evt. annen tilrettelegging). Dersom man skal ha med egen ledsager eller familiemedlemmer, vennligst send navn og mobilnr på disse også. Påmeldingsfristen er 1 uke før tur men meld deg gjerne på så tidlig som mulig. Dette for at vi kan skaffe ledsagere til alle som trenger det.

Vi møtes klokken 09.30 på STF/Jernbanelokket i Stavanger, eller på Ruten i Sandnes klokken 09.45. Gi turleder beskjed om hvilket sted du møter opp. Vi samles og kjører sammen i private biler. Husk nistepakke, termos, varme klær, godt fottøy og sitteunderlag. Toppen ligger 561 meter over havet, så varme klær i sekken er lurt på denne tiden av året. Vi forventer å være tilbake i Sandnes/Stavanger cirka kl. 15.30