Klart det går - overnattingstur til Bakken gård

Overnatting i storslått natur mellom Bratteli og Songesand ved Lysefjorden!

Dato: Fra 25.09 kl. 15:45 til 27.09 kl. 18:00
Fylke: Rogaland
Arrangør: DNT Tilrettelagt - Stavanger Turistforening
Kontakt:
Lurer du på om dette er noe for deg? Har du spørsmål ellers om turen? Ta kontakt med turleder Guro Waksvik, mobil 979 84 811 eller Helen Adamson, 51840219, helen@stf.no.

Bakken gård ligger i storslått natur mellom Bratteli og Songesand ved Lysefjorden. Gården er nylig totalrenovert, og er allerede blitt et yndet mål for fjellfolk i alle aldre.

På Bakken gård kan du nyte naturen i fred og ro, eller prøve deg på turer i nærområdet. Vi legger til rette for å dele gruppen, for både lettere eller mer krevende turer.

OBS! For at denne turen skal være trygg for deg og våre turlederne innfører vi en del smittevernsrelaterte tiltak. Vi følger DNT smittevernsinstruks for gjennomføring av aktivitet - du kan lese mer om denne her. Du vil få mer informasjon fra turleder i god tid før turen. Takk for tålmodigheten.

Hvem er denne turen for?
Turen er tilrettelagt for voksne med fysiske funksjonsnedsettelser. Fra kaien til hytta er ikke langt, men kan være krevende med nedsatt syn eller balanse / styrke. Stien er bratt og steinete (cirka 400m, og med 180 høydemeter) men vi bruker den tiden det tar å komme oss opp! På grunn av kravet til å holde 1 meters avstand blir det ikke mulig for frivillige ledsagere å gi støtte som krever nærkontakt på denne turen*. Vi kan fortsatt tilby turledsaging ved bruk av bambusstav, og det er selvsagt lov å ha med familiemedlem som ledsager dersom du har mulighet til det.  Ledsagere går gratis på denne turen. Dersom man har behov for hjelp med daglige gjøremål kan man ta med egen ledsager gratis. Barn og ektefelle er også velkommen til å bli med!

* Dersom myndighetene letter på restriksjoner i forhold til avstand, vil DNT også oppdatere smittevernsinstruks og vil vil informere dersom vi kan tilby frivillige turledsagere igjen.

Fortrinnsvis nettpåmelding - Meld deg på!
Alternativt via epost til Helen Adamson i STF, helen@stf.no, 51840219. Ha klar følgende info - DNT/STF medlemsnummer dersom du er medlem, fullt navn, fødselsdato (6-siffer), mobilnr og epost.

Planleggingsmøte
Tirsdag 22. september kl. 18-19 Klostersalen, STF huset på Kannik, Stavanger.

Turbeskrivelse

Fredag: Vi møtes på Ruten, Sandnes kl 15.45, og kjører inn til Lauvik hvor hurtigbåten tar oss med til Bakken. Båten går 16.45 fra Lauvik. Turen opp til hytta er bratt, men vi tar oss god tid og bruker omlag halvannen time opp til gården. Vi installerer oss i hytta, og lager en god middag.

Lørdag: Det er muligheter for korte eller lange turer. Vi deler gruppa dersom det er behov. Så møtes vi til felles middag om kvelden.

Søndag: Etter frokost rekker vi en kort tur, før vi må vaske ut, pakke, og gjøre oss klar for den bratte nedstigningen.

Retur fra Bakken 15.59, ankomst Lauvik 16.35. Vi er tilbake på Ruten i 18.00-tiden.

Vi tar forbehold om at det kan bli endringer i programmet!

Pris
Medlem i DNT 800 kr / ikke-medlem 1150 kr. Unge voksne 19-26år - medlem kr 400 / ikke-medlem kr 575. Barn 0-18 år - medlem i DNT 200 kr / ikke medlem 400 kr.
Prisen inkluderer overnatting, båtbillett, middag fredag og lørdag, turledelse, evt. ledsager, administrasjon. Snacks medbringes av den enkelte. Kostnader for kjøring i privatbiler til/fra Lauvvik deles på alle (3kr/km bensin + evt. bompenger) og ordnes direkte med sjåføren.
Turen er subsidiert med tilskuddsmidler fra Stavanger kommune og Miljødirektoratet.
Har du lyst å delta på turen men har dårlig råd, kan du søke om økonomisk støtte. Ta i så fall kontakt med Helen (helen@stf.no, tlf 51840219).

Pakkeliste
Vi viser til DNTs pakkeliste for sommerturer. Trenger du utstyr til turen, anbefaler vi deg å stikke innom vårt tursenter på Kannik.

Vilkår for deltakelse
For å delta på denne overnattingstur ønsker vi at du har vært med på en eller flere lørdagsturer med Klart det går i STF. Dersom dette ikke lar seg gjøre, og du er i god form, ta kontakt for å diskutere.
Når du melder deg på denne turen bekrefter du at du har lest og aksepterer vilkårene som er beskrevet i våre generelle vilkår.