AIKIDO for blinde og svaksynte

Fylkeslaget har fått tilbud om å starte opp forsvarsteknikken AIKIDO i Sør-fylket. Vi starter opp i januar med ukentlige treninger.

Nyhetssak fra 11. januar 2016

På bildet ser du prøvegruppen bestående av Maria Theresa Ueland, instruktør Jacqueline Vonarb og Trygve Haga Thorsen

Kampsport for blinde og svaksynte? Javisst!

Svaksynte og blinde får nå et kampsporttilbud i distriktet – AIKIDO!
Lær selvforsvar, bli trygg i å falle, få nye venner, kom i fysisk aktivitet og få noe selvutvikling på kjøpet – alt i trygge omgivelser (på myke matter, og i en stor sal) og med kompetente instruktører.

I høst snikstartet JuShinKan Aikido med en prøvegruppe bestående av Maria Theresa «Tess» Ueland, Trygve Haga Thorsen og Øyvind Lode, som fikk kjørt seg litt i høsttiden og kan attestere at dette var veldig kjekt, og de ønsker seg flere treningskamerater!

Nytt kull begynner 19. januar

Vi starter da et nytt kull tirsdag 19. januar, det blir ukentlige treninger på 1,5 timer, mest sannsynligvis på tirsdager kl 15-16.30 (selv om dette kan endres i forhold til når det passer best for deltakerne, eller det kan bli aktuelt å starte 2 grupper). Vi ønsker særlig ungdommer velkommen!   Ta kontakt med Jacqueline: 98250628, jacqueline.vonarb@uis.no eller Jacqueline Aikimama på Facebook

Hva er Aikido?
Aikido er en kampkunst – det skiller seg fra det man tenker som kampsport da vi ikke har tevlinger eller konkurranser: her gjelder det nemlig å bli bedre sammen, ikke bedre enn. Det er først og fremst er selvforsvar, vi lærer altså ikke å ødelegge for å forsvare oss, men tar sikte på å vare på oss selv og på «angriperen». Den største motstanderen, det er egentlig oss selv!

Aikido egner seg veldig godt for svaksynte/blinde, da det er basert på kontakt, det vil si berørelsen mellom treningspartnere brukes til å kjenne hvor partneren er, hvor intensjonen hans går, for så å deflektere og lede denne «angrepsenergi» bort i enten et kast eller en lås.

Treningen

Vi begynner kullet som en separat nybegynnergruppe med minst 2 instruktører, og gjerne noen medhjelpere. Vi trener på en veldig myk overflate: en dobbel-tykkelse med judomatter. Vi lærer å falle trygt, og komme opp igjen med minst mulig strev, vi lærer å kjenne på kontakt, føring, lede energi (litt som ledsagerteknikken, men med litt mer fart!), vi lærer å komme oss løs fra grep, hvordan man mottar et slag og leder det videre i en trygg konfliktresolusjon og en del grunnleggende teknikker. Du kan regne med å få myknet opp kroppen og komme i form også!

Når vi begynner å kjenne oss trygge på disse grunnleggende ting vil vi gradvis tar steget med å delta i vanlig trening med seende.

Halv pris!

JuShinKan fikk prosjektmidler av Extrastiftelsen til et 2-årig prosjekt for å jobbe med integrasjon av folk med nedsatt funksjon: første året blir det fokus på blinde/synshemmede (det fortsetter ut i det andre året), og andre året blir det da focus på bevegelseshemmet.
Erfaringen vi gjør her er det meningen vi skal dele videre med andre klubber slik at tilbudet kan nå flere i hele landet, og gjerne også i utlandet.
I og med at deltakere vil bli med å lære oss like mye som de vil lære av oss, tenkte vi at det er er fair å tilby halvpris på trening så lenge prosjektet er i gang (ca kr 210 pr måned, plus en årlig medlemskapsavgift som dekker obligatorisk forsikring, kr 210).

Store takk går til
Tess, Trygve & Øyvind, Bob (med-instruktør), Stavanger JuShinKan Aikido, Blindeforbundet avd. Rogaland, Stavanger Idrettsråd (local Sports Council), Rogaland Idrettskretsen, Kampsportforbundet og Extrastiftelsen for all støtten så langt!

Det blir spennende å se hvem som lærer mest, jeg er sikker på at både blinde, seende og hele klubben får nytte av prosjektet, og vi håper å kunne spre tilbudet til andre klubber også