Hopp til innhold
Gå til forsiden. Logo, Norges Blindeforbund

Brit, Cecilie og Wenche er svaksynte og krever at også de kan få bruke apper

Mange blinde og svaksynte har smarttelefon, og bruker de samme appene som seende. De bruker e-post, surfer på nettet og bruker sosiale medier. Det viser en ny undersøkelse fra Opinion, utført for Norges Blindeforbund. Men dessverre er ikke alle apper tilgjengelig for synshemmede.

12. juni 2019

Fra venstre Brit B. Eikehaug, Cecilie Gill og Wenche B Odden.

Blindeforbundet krever at apper er utformet slik at de kan brukes av alle. App-utviklerne er faktisk lovpålagt å gjøre de universelt utformet. Mange er ikke klar over at blinde og svaksynte bruker smarttelefon, nettbrett og PC. Opinion undersøkelsen viser at 83 prosent av de spurte bruker e-post på mobilen ukentlig. 82 prosent bruker mobilen til å surfe på nett, mens 76 prosent bruker den til å sjekke sosiale medier. Så å si alle under 60 år bruker Vips. I de fleste smarttelefoner ligger det funksjoner som gir mulighet til tale. For eksempel kan alle som bruker iPhone aktivere det som kalles voiceover. Svaksynte Brit B. Eikehaug fra Sannidal bruker voiceover, og sliter med å få lest Varden, mens KV's nettside er enkel å lese. Både Cecilie Gill fra Herøya og Wenche B Odden fra Notodden bruker voiceover. De er opptatt av at det er viktig at alle apper er tilgjengelig. De skryter av appen til Vips og Vy, mens det å bestille taxi er mer klønete. Oppfordringen fra Berit, Cecilie og Wenche er at bedrifter og offentlige instanser tilrettelegge apper på nettet, slik at alle kan bruke disse. På bildet ser vi tre smilende damer. De er veldig fornøyd når de treffer på en app, som er tilrettelagt for blinde svaksynte.