Nå kan du få gratis hjelp

Fra 18. mai 2020 tilbyr MediaLT og Norges Blindeforbund gratis hjelp til synshemmede med smarttelefon og nettbrett. Dette er et tilbud til både unge og gamle, og vi skal forsøke å hjelpe til enten det gjelder private gjøremål, studier eller arbeid. Ambisjonen er å kunne være en nyttig tjeneste for både nybegynnere og mennesker som har mye erfaring med mobil og nettbrett. Stiftelsen Dam og UnIKT støtter prosjektet.

20. mai 2020

Smarttelefoner

Hvorfor er dette et viktig tilbud?

Skjermlesere, skjermforstørring og andre tilpasninger gjør det mulig å bruke teknologi for sterkt synshemmede. Det er imidlertid mye vanskeligere enn å bruke mobil og nettbrett uten hjelpeteknologi. Derfor trenger mange litt brukerstøtte, og akkurat det har vi lyst til å bidra med på en profesjonell måte. Noen apper er universelt utformet, men med hjelpeteknologi er det ofte utfordringer. Vi kjenner mange apper og kan eventuelt teste hvordan det vi ikke kan noe om fungerer. Vi kan også gi råd om kjøp av telefon eller tilbehør.

Hva kan vi hjelpe til med?

Du kan kontakte oss om hva som helst knyttet til mobil og nettbrett, for eksempel:

• Hjelpeteknologi
  • Innstillinger på telefonen
  • Apper
  • Tilbehør som headset, høyttalere, tastatur etc.
  • … og så videre

Slik kan du kontakte oss

Samarbeidspartnere

Hjelpetjenesten er et prosjekt som har fått støtte fra Stiftelsen Dam. Vi vil imidlertid gjerne samarbeide med andre for å lage en best mulig tjeneste. Ta derfor kontakt hvis du synes dette er et viktig tiltak som du ønsker å hjelpe til med. Det kan for eksempel være:

• Gaver i form av utstyr vi kan teste og bli kjent med, og dermed kunne gi bedre hjelp.
  • Økonomisk støtte som kan gi oss muligheter til å lage mer og bedre opplæringsmateriell.
  • Bidra med å skrive innhold eller bemanne tjenesten på frivillig basis.
  • … Eller kanskje du har ideer til andre måter å hjelpe til på! …

Ta kontakt med:
Morten Tollefsen (prosjektleder)