Rehabiliteringskurs

Norges Blindeforbund kan tilby mange forskjellige kurs i 2017, blant annet rehabiliteringskurs.

Nyhetssak fra 25. januar 2017

Bilde viser Hurdal syn- og mestringssenter. Foto Terje Weber.

Rehabiliteringskurs tilbys blinde og svaksynte. Flesteparten av kursdeltagerne er svaksynte. Kursrekken består av Introduksjonskurs, grunnkurs, samt 1. og 2. påbyggingskurs. Det er vanlig at man starter med å delta på et introduksjonskurs. Dette kurset varer fra torsdag til søndag. Kurset er også for pårørende.

Neste kurs er grunnkurs som varer i 11 dager. Her vil den synshemmedes behov bli kartlagt, og det blir gitt opplæring og holdt foredrag om ulike temaer. 1. og 2. påbyggingskurs bygger videre på det man har vært igjennom på grunnkurset, og en har anledning til å fordype deg i temaer ut fra dine behov. Er man i yrkesaktiv alder tilbyr vi også kurs av kortere varighet.

Målet med våre rehabiliteringskurs er at man skal få hjelp til å mestre en ny hverdag. Man treffer andre liknende situasjon og det kan være til hjelp og støtte. Mange som går på kurs hos oss, sier at de får livskvaliteten og selvstendigheten tilbake. Både kursoppholdet og reisen til og fra rehabiliteringskurs er gratis.

Du lærer deg å:

• bruke pc med forstørrelse, tale og/eller punktskrift

• orientere deg selvstendig og trygt

• lese med spesielle hjelpemidler for svaksynte

• gjøre husarbeid, lage mat og leve selvstendig i eget hjem

• lese og sende tekstmeldinger og e-post, samt bruke internett

• få økt kunnskap om egen øyesykdom

• tilegne deg kompenserende teknikker

• få motivasjon, tips og triks for å komme i god fysisk form

Har du spørsmål eller ønsker å melde deg på, så kontakt rehabiliteringsavdelingen, tlf. 23 21 50 00.

Rehabiliteringskursene blir gjennomført på alle forbundets tre syn- og mestringssentra.

Hurdal syn- og mestringssenter har flotte undervisningsfasiliteter, svømmebasseng og boblebad, gymsal med klatrevegg og treningsrom. Senteret har 72 borom. Senteret har vakker beliggenhet i Hurdal kommune, 30 minutter fra Gardermoen. Det er fine turmuligheter både sommer og vinter.

Solvik syn- og mestringssenter ligger idyllisk til helt ned mot fjorden på Askøy, 30 minutters kjøretur fra Bergen sentrum. Senteret har en god atmosfære og inneholder koselig peisestue og 15 fine dobbeltrom, 3 ferieleiligheter, lekeplass, trinnfri adkomst til sjø med strand, båter, kanoer og kajakk. Ny turløype knytter senteret til Askøys kilometervise turløypenett.

Evenes syn- og mestringssenter ligger i Evenes kommune i Nordland fylke. Senteret er hjemmekoselig med sine 22 borom. Omkranset av flott nordnorsk natur kan opphold ved senteret by på god kortreist mat, romslige undervisningsfasiliteter, flere kilometer tilrettelagte turløyper og nærhet mellom medarbeidere og senterets gjester.

Sitat:

«Å komme på kurs blant nye venner som har det samme problemet som meg, har vært fantastisk.»