Stort oppmøte på Verdens synsdag

Det var fult hus, da Verdens synsdag ble markert av Betanien hospital og Norges Blindeforbund Telemark, synshemmedes organisasjon, ved øyeavdelingen torsdag.

10. oktober 2019

Fra venstre øyesykepleier Eva Louise Saltvig, sykepleier Lise Bekken og leder av blindeforbundet i Telemark, Wenche Odden

Det ble gitt orientering om de vanligste øyesykdommen, som grønn stær, grå stær og AMD. AMD er den øyesykdommen som rammer flest over 50 år i Norge i dag. Det finnes to typer, en tørr og en våt. Den tørre kan ikke behandles, mens den våte kan stagneres med sprøyteinjeksjoner.

Det ble også orientert om blindeforbunds rehabiliteringstilbud og visning av informasjonsfilmen om blindeforbundets rehabiliteringstilbud ved Hurdal syn og mestringssenter. Dagen ved øyeavdelingen ble avsluttet med orientering om tørre øyne. Årsaken til tørre øyne er ofte høy alder og betennelser. Tette hus og mye PC bruk kan også føre til tørre øyne.