Telesyn nr 1 2017.

Her er årets første informasjonsskrivet fra Norges Blindeforbund Telemark. Her får medlemmene god informasjon om alle aktivitetene fylkeslaget skal gjennomføre i år. Telesyn sendes til alle medlemmer og støttemedlemmer.

25. januar 2017

Bilde viser styremedlemmer som bretter Telesyn og gjør disse klare for utsending.

Godt nytt år alle sammen. Her kommer viktig informasjon om fylkeslagets aktiviteter i 2017.

Årsmøtehelga Vi har den store gleden av å invitere deg til 75 års jubileum. Norges Blindeforbund Telemark er 75 år i 2017. Dette vil vi markere med en skikkelig jubileumsfest ved Skjærgården hotell og badepark helga 28., 29. og 30. april. Det vil bli jubileumsmiddag og festaften med musikalske godbiter.

NB! Påmeldingsfrist er 27. februar. Egenandelen er 1000,- kr pr person + 200 kr for enkeltrom.  Egenandelen inkluderer helpensjon på hotell med jubileumsmiddag og tilgang til badeparken med boblebad, badstuer og oppvarmet utebasseng og eget konferanserom med forfriskninger. Program og årsmøtepapirer blir sendt til alle som melder seg på.

Vi håper du vil bli med. Påmelding innen 27. februar. Ring 35 52 57 21.

Høstmøte for 2017 avholdes 7. november. Møte blir arrangert i Arkaden. Frist påmelding 20. oktober. Ring 35 52 57 21.

Tirsdagsklubben: (kl. 11.00 i Arkaden 3. etasje)

Hver første tirsdag i måneden arrangerer vi klubb i lagets lokaler i Arkaden i Skien. Da møtes synshemmede fra hele fylket til god mat og en god prat. Aktuelle tema blir tatt opp, slik som hjelpemidler, øyehelse, rettigheter osv.

Her er møtene i 2017:

7. februar       Skikkelig god info om turer, møter og kurs for 2017.

7. mars          Besøk av øyelege. Tema Grønn stær + litt til.

4. april           Dialogmøte. Vi får besøk fra blindeforbundet sentralt.

6. sep            Stortingsvalg 2017. Besøk av kandidatene fra Telemark.

3. oktober      Siste nytt på hjelpemiddelfronten. Fokus på hjelpemidler som kan gjøre hverdagen enklere.

7. november   Høstmøte.

5. desember   Julemøte med gløgg, grøt og gode kaker.

Turer:

• 9. mai tur til Sverige. To busser med start fra Notodden og Langesund. Ferge fra Sandefjord til Strømstad. Egenandel blir 200,- kroner pr deltager. Påmeldingsfrist 21. april.
  • I juni båttur på Ælva fra Hjellen i Skien ned slusene til Skienselva. Så går turen nedover forbi Gråten, Borgestad til Porsgrunn og inn i Voldsfjorden til Vold og til det gamle jernverket som lå der. Vi har med lokal gaid og bevertning. Egenandel 100,- kr pr person. Påmeldingsfrist 19. mai. Ring 35 52 57 21.
  • Bli med på 8 dagers tur til Almunecar ved Malaga i Spania fra 26. september til 3. oktober. Almuñecar med sine 27.000 innbyggere er kanskje det mest genuine feriestedet langs den Spanske Solkysten. Byen ligger ca. 80 km øst for Malaga og rett syd for Granada. Spanias høyeste fjell, Sierra Nevada, ligger nord for byen og danner et flott «bakteppe» og beskytter mot kald vind fra nord. Almuñecars gamleby er intakt og viser ulike byggestiler, både romersk, arabisk og gresk. Det er mange steder i Almuñecar som er verdt et besøk, bl.a. El Peñon, en utsiktsplass på et fjell ved stranden. Vi skal ligge på Hotel Helios som ligger 30 meter fra havet og nær sentrum. Pris pr. person: Kr. 8.950,-Tillegg for enkeltrom: kr. 1.300,- Prisen-inkluderer:                                                                                                                                                               Buss t/r Gardermoen, fly tur/retur Gardermoen-Malaga, buss t/r Malaga- Almuñecar, 7 netter på hotell inkl. halvpensjon, vin og vann til middagene, utflukter, reiselederassistanse.   Påmeldingsfrist 10. juni. Depositum 3 500,- per person. Ring 35 52 57 21.
  • 23. november. Tur til Sverige med ferge til Strømstad. Påmeldingsfrist 26. oktober. Ring 35 52 57 21.
  • Suonis høstkonserter har blitt en flott tradisjon. Bli med på konsert i november. Påmelding innen 1. august (må bestille billetter) Ring 35 52 57 21.

Turer på nye stier.

Rundt i fylket vårt er det etablert nye stier som er tilrettelagt for alle. Det å komme ut og bevege seg bidrar både til psykisk og fysisk velvære. Det er godt å komme ut og få frisk luft og være sammen med andre. Derfor inviterer vi deg til turer med sekk, niste og gåstaver.

Her skal vi på tur:

• Tirsdag 28. mars. Helgeroa og Mølen. Det blir satt opp transport fra Skien, Porsgrunn og Skjelsvik. Påmelding innen 17. mars. Ring 35 52 57 21.
  • Lørdag 29. april. Langs kysten i Langesund. Oppmøte ved Badeparken kl. 14.30.
  • Tirsdag 30. mai. Vi tar turen til Notodden og Tinnemyra. Tilrettelagt tursti. Vi spiser nista vår i Olavshytta. Transport vil bli satt opp fra Langesund med stopp i Porsgrunn, Skien, Ulefoss og Gvarv. Påmelding innen 22. mai. Ring 35 52 57 21.
  • Tirsdag 20. juni. Tur til fylkesmuseet. Oppmøte i kontoret i Arkaden kl. 11.00. Påmelding innen 13. juni. Ring 35 52 57 21.

Barn og Unge.

Planlagt aktiviteter i 2017:

03 – 05. februar. Vinteraktivitetshelg ved Hurdal- syn og mestringssenter. Det vil bli aktiviteter med langrennsski, lydgeværskyting og slalåm.

I juni blir det utflukt. Invitasjon vil bli sendt ut.

04. til 06. august. Aktivitetshelg i Bø. Overnatting ved Bø camping. Invitasjon med påmeldingsfrist vil bli sendt ut.

Desember teaterbesøk. Putti, Plutti Pott med pizza. Påmeldingsfrist 1. august. (Vi må bestille tidlig for å få gode plasser)

Yrkesaktiv alder.

Dette er en møteplass der blinde og svaksynte kan komme og utveksle erfaringer og gi hverandre inspirasjon i forhold til det å være i arbeid og ikke minst hjelpe hverandre i forhold til det å søke arbeid.

Det vil bli arrangert et møte i løpet av våren. Invitasjon vil bli sendt ut.

Grenland lokallag.

Grenland lokallag av Norges Blindeforbund Telemark arrangerer møter hver andre torsdag i måneden på Vestsiden Velferdssenter kl. 18.00. På møtene er det god bevertning, underholdning og utlodning. Dette vil også bli gjennomført i 2017.

Møtedager er torsdag:

09. februar (årsmøte)

09. mars

11. mai

14. september

12. oktober

09. november

14. desember (julemøte)

Midt Telemark lokallag.

Det er nå etablert et lokallag for Midt Telemark, det vil si for kommunene Sauherad, Nome, Bø, Seljord og Kviteseid. Lokallaget ønsker å bli en god møteplass der man kan møte andre synshemmede og utveksle erfaringer, få informasjon, slå av en prat over en god matbit og kaffekopp. Lokallaget inviterer til møte i Kafe Anno (Frivillig sentralen i Bø).

Torsdag 23. februar kl. 18.00. Tema. Hjelpemidler.

Torsdag 27. april kl. 18.00. Tema. Synskontakter.

Notodden lokallag.

Notodden lokallag inviterer til møte torsdag 23. mars kl. 18.00 i kantina på Notodden videregående skole. Tema. Hjelpemidler.

Kjenner du noen som har problemer med synet?

Norges Blindeforbund Telemark ønsker å hjelpe alle som har problemer med synet. Våre rehabiliterings kontakter (likemenn)tilbyr følgende:

• Gratis hjemmebesøk og gode samtaler
  • Informasjon om rettigheter og tilbud
  • Rehabilitering og informasjon om hjelpemidler

Kontakt oss: 35 52 57 21 eller epost telemark@blindeforbundet.no

Alle er hjertelig velkommen til møter og turer.

Viktig: Ved alle turer må man ha med seg ledsager.

PS! Det er lurt og melde seg på raskt, ring kontoret 35 52 57 21 eller sende epost telemark@blindeforbundet.no