Tinnemyra rundt med blinde og svaksynte.

Dette var veldig bra. Det sa gjengen fra Norges Blindeforbund Telemark som tirsdag var på tur rundt Tinnemyra på Notodden.

31. mai 2017

Her er noen av deltagerene i godt driv på den flotte stien. Fra venstre Rønnaug Torsholt, Anna Skjaanes, Anne Grete Bredesen, May-Lis Solum og Grethe Traaholt.

Turstien som er tilrettelagt for alle var veldig god å gå på for oss, sa gjengen. Med på turen var også en av ildsjelene bak anlegget, Jens Marius Hammer. Han kunne fortelle at det hele starte da FFO på Notodden fikk 400 000,- kroner for å lage en liten sti som skulle være tilgjengelig for alle. I 2003 begynte noen ildsjeler og forlenge stien som i dag er 2,2 km og går rundt hele vannet på Tinnemyra. Hele anlegget med bruer, rasteplasser, ledbelysning og badestrand har kostet om lag 4,8 millioner kroner.

Turen til Tinnemyra er en del av prosjektet «Med hvit stokk på nye stier», som  har fått støtte fra ExtraStiftelsen. Målet for dette prosjektet er blant annet å gi blinde og svaksynte i Telemark kunnskap om tilrettelagte turstier og inspirere til fysiske aktiviteter og historiske opplevelser. De historiske opplevelsene fikk gjengen ved Heddal bygdetun der Lise Sæther viste gruppa rundt og fortalte om de gamle bygningene der. Det hele ble avsluttet med omvisning i Heddal stavkirke.