Viktig tilbud

Norges Blindeforbund har et veldig bra tilbud til blinde og svaksynte ved sine mestringssentra. Her kan du få hjelp til å mestre en ny hverdag og ikke minst treffe andre i samme situasjon.

15. februar 2016

Cathy Hansen fra Hurdal.

Mange som går på kurs hos oss sier at de får livskvaliteten og selvstendigheten tilbake. Det fortalte Cathy Hansen, fra Hurdal syn- og mestringssenter til en fullsatt tirsdagsklubb i Norges Blindeforbund Telemark.

Du lærer å orientere deg selvstendig og trygt, gjøre husarbeid, lage mat, kunnskap om egen øyesykdom og bruk av I Phone og I pad. Vi har også habeliterings kurs. Da har vi fokus på aktiviteter som kunst og håndverk, mat, øl og vin, stressmestring, skogsturer, ski, fjellturer m.m. sa Hansen. Du kan delta på kurs ved alle våre sentra. Hurdal, Solvik eller Evenes syn og mestringssenter. Blindeforbundet tilbyr også temakurs for familier, foreldrekurs og kurs for folk i yrkesaktiv alder. En lydhør forsamling var godt fornøyd med informasjonen. Har man spørsmål vedrørende kurstilbudet til blindeforbundet, synshemmedes organisasjon, er det bare og ring 35 52 57 21.

Etterpå ble det tid til en god prat, god mat og utlodning. Neste klubb blir 1. mars. Da blir det besøk av øyelege. Tema blir bl. annet macula degenerasjon (AMD).