Årsmøtet i Harstad

Årsmøtet 2017 ble avholdt på Thorn hotel i Harstad fra 21. til 23. april 2017. Det var 37 som deltok på møtet, 27 av disse var medlemmer.

Nyhetssak fra 25. april 2017

Vi var mange som tok hurtigbåt til Harstad i strålende solskinn fredag 21. april. På kvelden natta kom det litt snø, og vi våknet til et fint snølag dagen etter.

Møtet startet fredags kveld, etter en 2 retters middag, ble de første årsmøtesakene unnagjort. Noen tok seg tid til å være litt sosiale på kvelden, mens andre var slitne etter reisen og gikk tidlig å la seg.

Lørdag ble de fleste årsmøtesakene unnagjort, noen på formiddagen og noen på ettermiddagen. Midt på dagen var det tur til Trondenes historiske senter, litt utenfor Harstad sentrum. Magnar Horsevik, som er medlem hos oss hadde gjort denne avtalen. Han hadde også ordnet det slik at vi ble fraktet i en vetranbuss opp til senteret. På senteret fortalte Vidkun Eines om hvor viktig Bjarkøy og bjarkøyfolket tilknytning var til de norske kongene, og hvor viktig de  har vært i historien. Han fortalte også om  Tore Hund som var en av Inger til Østeråt sine forfedre. Videre fortalte han om  Trondenes kirke og Trondenes i historien.  De fleste var godt fornøyd da vi dro der ifra.  Etterpå var det lunsj og årsmøtesaker. Diverse valg ble gjort, se valg i slutten av artikkelen. På kvelden var det festmiddag, kunngjøring av hvem som får penger fra gavefondt og quiz.  Gavefondsmidlene på kr. 13.000 går i år til Ann Kristin Evensen fra Hamnvik i Ibestad. Hun og familien har hatt en del utfordringer i livet. Hun har søkt om penger for å dra på bryllupsreise.

På søndag var det duket for den siste delen av årsmøte, her informerte  gjest vår fra interessepolitisk avdeling, Stian Innerdal, om arbeidet de gjør sentralt, økonomi med mer. Det kom også en del spørsmål og kommentarer fra våre medlemmer i den anledning. Vi hadde også besøk av Einar Fauske fra Norges Blindeforbund Ungdom Nord (NBFU Nord), som informerte om deres arbeid. Etter at de siste sakene var unnagjort ble det foretatt ei evaluering av møtet. Vi konkluderte med at vi har hatt et flott møte, kanskje et av de beste, på et fint hotell, med god mat, hvor betjeninga har vært veldig behjelpelig og hyggelig. Hotellet var lett å finne fram på, og de hadde vært å merket rommene med store tall før vi kom. Vi reiste hjem hver til vårt i strålende solskinn med hurtigbåt, buss og bil.

Valg:

Fylkeslagets  styre