Invitasjon til 50 års jubileum i Alta 2022

Jubileet skulle egen ha vært avhold i august 2021, men ble avlyst på grunn av covid-19. Det er Finnmark fylkeslag som er arrangører, og jubileet er for alle de 3 fylkeslagene i nord.

Nyhetssak fra 09. mars 2022

Invitasjon til 50-årsjubileum

Norges Blindeforbund Finnmark har gleden av å invitere til felles feiring i anledning 50-årsjubileum for Norges Blindeforbund Nordland, Troms og Finnmark.

Feiringen skjer i Nordlysbyen Alta fra og med fredag 26. til og med søndag 28. august 2022. Vi legger opp til ei trivelig helg sammen i naturskjønne omgivelser preget av ren og klar arktisk luft og vakre høstfarger.

Her er foreløpig program for vår felles jubileumshelg, med forbehold om endringer:

Ankomst torsdag kveld 25.august for tilreisende fra Troms.

Program fredag:

• I Alta sentrum har du mulighet å benytte Nordlysbadet, kjøpesenteret Amfi og koselige kafeer.
  • Musikalsk åpning av jubileet med konsert i den vakre Nordlyskatedralen. Katedralen er Altas viktigste kirke og har en fantastisk akustikk.
  • Middag med konferansier.

Vi inviterer til tre forskjellige aktiviteter.

Program lørdag:

Dagens turer ligger på samme strekning oppover Altadalen. Vi bruker to busser. Alle kan delta på begge aktivitetene, eller du kan velge deg en.

• Aktivitet nr 1:

Tur med elvebåt på ville og vakre Altaelva fra Sorrisniva hvor selve turen starter. Her får du oppleve Europas største canyon og verdens beste elv for fiske etter stor atlanterhavslaks. Alle får utdelt redningsvest, før den guidete turen fortsetter oppover elva i lange og trygge elvebåter.

• Aktivitet nr 2:

Tur til Pæskatun som er ett av tre områder i Alta hvor det hugges skifer. Her blir det foredrag om skiferens historie og demonstrasjon med en ekte skiferdriver, samt noe varmt å drikke og litt å bite i. Du får selv klippe til ei skiferflis om du vil. Uansett, opplev skiferarbeid på nært hold og nyt den fine utsikten nedover Altadalen.

• Festmiddag med toastmaster
  • Underholdning med dansbar musikk

Program søndag:

Vi avslutter det offentlige programmet med lunsj på Alta Museum.

• Aktivitet nr 3:

Besøk på Alta Museum med egen guide, en kort reise fra hotellet på rundt fem kilometer. Alta Museum er et verdensarvsenter for bergkunst og har mange fine utstillinger knyttet til livet i nord. Og sist, men ikke minst, fantastiske uteområder med helleristninger. Du må gå på gangveier med taurekkverk for å oppleve ristningene.

Det blir servert lunsj blir på museet.

Andre opplysninger:

• Tilgang Nordlysbadet avtales med resepsjon på Scandic Hotell.
  • Alle påmeldte blir oppringt for nærmere opplysninger om hva vi som arrangør må vite i forhold til kost, ledsager, førerhund og annet.

Mer informasjon og detaljert program sendes KUN til påmeldte.

Med det sier vi vel møtt til Alta i slutten av august - til et innholdsrikt og sanselig 50-årsjubileum for Blindeforbundets nordligste lag.

Egenandel pr medlem boende på hotell kr 700,-

Egenandel dobbeltrom kr. 1000

Egenandel ledsager boende på hotell kr 500,-

Egenandel medlem ikke boende på hotell kr 300,-

Egenandel ledsager ikke boende på hotell kr 300,-

Egenandel dekker hotell, kost, reise, underholdning og aktiviteter. Egenandelen vil bli fakturert i etterkant av jubileet.

Bruk av egen bil dekkes som ved bussbillett, ikke kjøregodtgjørelse.

Bindende påmelding innen 13. mai 2022!

Ring kontoret Troms på telefon 77685190, eller send e-post til troms@blindeforbundet.no for påmelding.

Reise:

Vi satser på å ta rutebuss fra Tromsø torsdag ettermiddag i 16-tida. På tilbaketuren tar vi rutebuss fra Alta i 13-tida, med ankomst Tromsø i 21-tida.

Hjertelig velkommen til jubileum!