"Å i sava"

Nyhetssak fra 13. juni 2017

Bildet viser oppstillingsbilde forran hotellet

Det var ikke det hotellet het, men Osejava og det var «å i sava» så flott.

Lørdag 27. mai klokka 14.00 møtte 15 forventningsfulle medlemmer opp på Kjevik. Årets Kroatia-tur var i gang. Målet var Makarska. Flyet skulle gå 16.10., men vi letta 19.15. og var installert på hotellet ca. 00.30, tre timer for seint. Det var bare å legge seg.

På reisen var vi delt inn i team på tre til fire personer. Dette fungerte veldig greit og alle kom vel frem og tilbake.

Søndag ble brukt til orientering. Noen gikk tur til nærmeste nudiststrand og andre på vanlig strand. Gerd orienterte seg og fant aktiviteter alle kunne være med på i løpet av uka.

Mandag var og en fridag. De fleste valgte å bruke dagen på stranda. Noen gikk turer i området. Det var veldig spennende å utforske sentrum i den gamle byen. Området rundt hotellet bød på masse flotte turmuligheter som mange benyttet seg av.

Tirsdag hadde vi felles utflukt med Apollo for de av oss som ville være med. Bussen gikk fra hotellet kl 08.00 opp i fjellene til landsbyen Zadvarje. Der var det tradisjonelle tirsdagsmarkedet i gang. Her ble det solgt alt fra husdyr og antikviteter til hjemmeprodusert håndverktøy og sko. Så gikk turen videre til den historiske havnebyen Omis. Med trange gater og smau. Vi fortsatte med båt opp elva mellom de mektige fjell. Turen gikk opp til Radmanove Mlinice hvor vi fikk servert nasjonalretten til lønsj. Der ble vi hentet av bussen. Vi reiste hjem og ankom hotellet klokka16.00.

Onsdag gjorde vi akkurat det vi hadde lyst til. De fleste var på stranda. Jeg var med en gruppe på fem som gikk gjennom skogen til nabobyen Tucepi. Turen fram og tilbake var på 11 kilometer. Heldigvis var det et vannhull i byen.

Neste utflukt gikk på fredag. Vi ble hentet med buss fra hotellet klokka 07.45. Første stopp var Trogir, en av Europas eldste byer. Rundt Kardemomme by er det bymurer. Det er det faktisk rundt Trogir og. Det var utrolig å oppleve en skikkelig historisk by med åpne torv, smale «gater» og trange smau. Det som før hadde vært vollgrav rundt byen, var nå fylt igjen og blitt til hovedveien for trafikken.  Inni byen opplevde vi klappasang, alkapella-sang med en mannskvartett. Så var det inn i bussen igjen og turen gikk videre til Krka, en av Kroatias nasjonalparker. En utrolig opplevelse. En frodig dal rik på flora og fauna, med høye fjell på alle kanter. Elva som rant fra toppen og ned, fordelte seg på flere små og store fosser. I bunnen av dalen var det et stort vann hvor det ble arrangert båtturer. Fra bunnen og opp var det to hundre trappetrinn som måtte bestiges. Det var mange trøtte sjeler som gikk av bussen ved hotellet klokka 18.00.

Kvelden ble avsluttet med fellesmåltid på restauranten Hrpina som lå midt i den gamle delen av byen.

I tillegg til alle disse aktivitetene hadde vi og en kveld med vin-kurs. En lokal vinprodusent lærte oss kunsten å smake på og teste forskjellige viner.

Hele uka hadde vi lønsj og middag på en av byens restauranter. Det var mange av de og alle serverte mat og drikke til rimelige priser.

Om kveldene satt vi gjerne utenfor hotellet til sistemann gikk og la seg. Det var en trøtt, men fornøyd gjeng som landet på Kjevik lørdag 03. juni klokka 22.10.

Tekst/foto: Arne Skoge