Aktivitetstur Skagen

Nyhetssak fra 13. juni 2017

Natt til fredag stilte vi opp på kaia for å bli befordret over til Danmark. Pass ble forevist og billetter utdelt før vi kjørte ombord. Vel på plass i buffetrestauranten var det frokost.

Vi fant fort vårt motell, det viste seg å være et enkelt, men hyggelig sted. Vi fikk hvert vårt rom med bad. Ute var det benker, disse ble raskt flyttet til en plass i solen for planlegging.

Værkyndig Bente Brottveit mente det skulle bli regn dagen etter så vi bestemte oss for å ta en tur til Grenen allerede første dag. Vi gikk til byen, snuste inn både fiskemel og frisk sjøluft. Vel inne i byen ble det litt spørring for å finne ut hvor langt det var til Grenen. Vi bestemte oss for å ta en taxi, og dermed fikk Arne en ny venn. Egon hadde stor bil, masse humør og en ex-kone som kjørte på kveldstid.

Vel framme fikk vi Egons telefonnummer og ønske om et snarlig gjensyn. Sandormen tok oss videre ut til Grenen. Sola skinte fra skyfrihimmel, Skagerak møtte Kattegat og opplevelsen av hav, luft og sand var storslagen.

Tilbake til startpunktet for Sandormen hadde Romm litt trim med oss. Det ble oppmykningsøvelser og knebøy med mer. Arne ringte sin venn Egon og vi fikk oss en tur inn til byen for å spise.

Etter litt diskusjon endte vi på "Knut", Arne gikk først og spurte om vi fikk komme inn. Han fortalte at han hadde med hele familien.... Alt var greit, bortsett fra at Astrid og jeg ikke var velkommen for vi gikk på ski.... altså hadde hvit stokk.  Fin velkomst. Maten var god og vi fikk krefter til å gå tilbake til Motellet.

Dagen etter startet med frokost på motellet før vi la ut på tur. Bentes værtips slo ikke til så vi vandret glade av sted til den nedsandede kirke. Det er bare et tårn og våpenhuset som stikker opp. Inne i rommet er det fin klang. Astrid tok mot til seg og sang Amazing Grace så englene gråt og vi sto som forstenet. Det var så vakkert. Etter hvert hadde det samlet seg en del lyttere på toppen av trappa, de sto også henført og lyttet. En stor opplevelse sluttet av kraftig applaus.

Veien gikk videre på grus, den gamle Kirkevegen, ned til Kongevegen og videre til sentrum. Derfra gikk turen videre til et fyr og et fuglekikkersted.  Før vi gikk opp de 210 trinnene i fyret så var vi gjennom en audiovisuell utstilling av trekkfugler. På toppen av fyret var det magisk utsikt for dem som kan se. Døra ut var så liten så jeg måtte krabbe ut og rygge tilbake. Etter en mil til var det herlig å bli hentet av Egon som kjørte oss til motellet.

Mange opplevelser, aktivitet og inntrykk rikere ble vi utsatt for gladsang fra Froland på vei hjem. Absolutt ikke av samme kvalitet som Astrid sin sang. Vel gjennomført.

Tekst: Charlotte Wesenberg,