Bli med Aust-Agder fylkeslag til Røros

Nyhetssak fra 05. april 2017

Invitasjon til fylkeslagets Røros-tur fra torsdag 18. mai til søndag 21. mai 2017.

Aust-Agder fylkeslag inviterer sine medlemmer med personlige ledsagere til årets fylkeslagstur. I 2017 går turen til vakre Røros og turen vil finne sted fra torsdag 18. mai – søndag 21. mai 2017. Vi anbefaler alle å ha med seg egen ledsager, men hvis dette viser seg problematisk kan kontorsekretær og/eller daglig leder ved fylkeskontoret stille med praktisk ledsaging ved behov. Dette vil blant annet omfatte ledsaging i form av en arm å holde i når vi skal forflytte oss under reise og aktiviteter, samt ledsaging for å finne frem på hotellet og ved matservering på hotellet (buffét o.l.) Dersom du ønsker eller har behov for at en av oss på kontoret bistår deg med praktisk ledsaging er det viktig at du melder fra om dette ved påmelding.

Pris:

Hotell: Kr. 895 pr. person pr. døgn i dobbeltrom.

Kr. 1195 pr. person pr. døgn i enkeltrom.

For de tre nettene på hotell utgjør dette kr. 2685 pr person i dobbeltrom og kr. 3585 pr. person i enkeltrom.

Reise: Kr. 1000 pr. person tur/retur med buss og tog.

Program:

Kr. 60 pr. person - Foredrag om Johan Falkberget, v/Åse Berg.

Kr. 180 pr. person – Byvandring med omvisning i Røros kirke.

Kr. 290 pr. person – Gårdsbesøk med inkludert lunsj på Galåvolden gård.

Mat: På hotellet vil frokoster og middager være inkludert. I tillegg er lunsjen på fredag inkludert i gårdsbesøket, så det eneste måltidet man selv må bekoste er eventuell lunsj på lørdag og den maten man eventuelt måtte trenge underveis på reisen opp torsdag og ned igjen søndag.

Total egenandel pr. person med dobbeltrom: Kr. 4.215,-

Total egenandel pr. person med enkeltrom: Kr. 5.115,-

Reise:

Turen til Røros vil foregå med kollektivtransport.

Torsdag 18. mai blir det først buss til Oslo og deretter tog til Røros med togbytte på Hamar. Vi tar samlet Sørlandsekspressen som går fra Lillesand (Gaupemyr) kl. 07.13 torsdags morgen. Etter Lillesand har bussen følgende påstigningsmuligheter.

-     Fra Grimstad (Øygårdsdalen) kl. 07.25.

-     Fra Nedenes kl. 07.33.

-     Fra Arendal (Harebakken bussterminal) kl. 07.50.

-     Fra Tvedestrand (Fiansvingen) kl. 08.08.

-     Fra Risør (Vinterkjær) kl. 08.20.

-     Fra Gjerstad (Brokelandsheia) kl. 08.33.

Bussen er fremme i Oslo kl. 11.45. Her får vi litt i underkant av tre timer før vi tar toget videre. Toget går fra Oslo S kl. 14.34. Vi ankommer Hamar kl. 15.50. Her blir det et raskt togbytte. Fremme på Røros er vi torsdags kveld kl. 19.34.

Hjem igjen på søndag tar vi toget hele veien. Toget går fra Røros kl. 12.17 søndags formiddag. På Hamar er vi kl. 15.45. Der blir det togbytte til toget som går kl. 16.07 og som er på Oslo S kl. 17.26. På Oslo S har vi ca. 1 time før Sørlandsbanen har avgang kl. 18.25.

Sørlandsbanen har følgende muligheter for avstigning:

-     Gjerstad kl. 21.37.

-     Vegårshei kl. 21.54.

-     Nelaug kl. 22.10.

(Fra Nelaug går det lokaltog til Arendal med avgang kl. 22.18. Dette toget er fremme i Arendal kl. 22.55)

-     Vennesla kl. 22.56.

-     Kristiansand kl. 23.09.

Hotell:

Vi skal bo på Bergstadens Hotel som ligger sentralt plassert midt i Røros. Historien og alt Røros har å by på omgir deg i det du går ut døren på hotellet. Hotellet ligger bare 300 meter fra togstasjonen, så vi går i samlet følge fra togstasjonen og opp til hotellet torsdag kveld. Samme gjelder fra hotellet og til togstasjonen søndag formiddag.

Program:

Vi kan by på et meget spennende program i løpet av de to hele dagene vi får på Røros.

Fredag 19. mai blir det gårdsbesøk. Vi tar samlet minibusser til Galåvolden gård som ligger ca. 8 km sørvest for Røros sentrum. Galåvolden gård er regionens ledende leverandør av ferske gårdsegg og spennende gårdsmat. På gården foredler de egne råvarer av egg, melk, storfekjøtt og hønsekjøtt til mange spennende produkter. På Galåvolden gård har de eget gårdsutsalg, og de tar i mot grupper for servering og omvisning. De har lagt opp et spennende løp for oss denne dagen med omvisning på gården, i tillegg vil det servert lunsj i løpet av vårt besøk på gården.

På Trøndersk Matfestival 2014 ble Galåvolden Gård kåret til Årets lokalmatprodusent i Midt-Norge, og deres RørosOst «Vellagret Kvitost» ble kåret til beste ost uansett klasse. RørosIs er kåret til best i test i DN, har Gullmedalje fra NM og har vært finalister i Det Norske Måltid.

Lørdag 20. mai blir det lagt opp til byvandring og omvisning i Røros kirke for dem som ønsker det. Omvisningen tar ca. 1 og ½ time.

Vi får en guidet byvandring med erfarne guider som viser oss den tradisjonsrike og sjarmerende atmosfæren med Røros og bebyggelsen her. Byvandringen inkluderer også omvisning i den særegne Røroskirken. Dette er Norges femte største kirkebygg og regnes blant de ti viktigste kirkebyggene i landet etter reformasjonen. Kirken er et av Norges viktigste kulturminner.

Enten fredag eller lørdag kveld får vi besøk av Åse Berg som kommer og holder foredrag om den kjente Røros-forfatteren Johan Falkberget.

Johan Falkberget ble født på gården Falkberget ved Rugelsjøen i Røros, dengang Glåmos kommune. Han levde fra 1879 til 1967 og er bl.a. kjent for historien om Bør Børson jr.

Bindende påmelding til Aust-Agder på telefon 37 02 62 08 eller på epost til aust-agder@blindeforbundet.no

Du vil bli fakturert for egenandel så snart du har meldt deg på.

Vi ønsker alle en god tur!

Norges Blindeforbund Aust-Agder

Ved turkomitéen: