Digital kafe

Nyhetssak fra 13. februar 2017

Torsdag 26. januar var årets første samling rundt det digitale kafebord. Og denne gangen ble det faktisk trangt om plassen, både i åpningstiden på ettermiddagen og kvelden.

På kveldsøkten hadde vi fått Yngve Stiansen til å lede an med mer strukturert undervisning. Han presenterte seg sammen med sin gode venninne Siri som alle ble godt kjent med i løpet av kvelden. Hun kan hjelpe oss med å gjøre den digitale hverdagen enklere, og, ikke minst, morsommere. Er du for eksempel i litt dårlig humør, kan Siri muntre deg med en vits eller god historie. Hun gjør alle slags regnestykker for deg, legger inn avtaler, sender korte meldinger, ringer for deg, forteller om avstander og veier, hvordan været og temperaturen er, både der du er og hvor som helst i verden, pluss mye, mye mer.

Et artig innslag var at Yngve hadde med seg en liten høyttaler til å ha på håndleddet. Denne ville han lodde ut. Vi hadde jo ingen loddbøker. Ingen problem når vi har Siri til hjelp. Det var 14 som ville være med på trekningen, og så fikk alle sitt tall fra 1 til 14. Så bad Yngve Siri om å si et tilfeldig tall mellom 1 og 14. Tallet Siri kunngjorde var 11 som var Johan sitt tall. Dermed ble han den lykkelige eier av en ny digital dings. Siden vi var så mange, 16 + Yngve, var det nok ikke alle som fikk forklart akkurat det de hadde mest behov for.

Vi er jo også på ulike ståsted i den digitale verden. Derfor ber Inger Anne og jeg dere om å ta kontakt med en av oss om og når det er ønskelig, så hjelper vi så langt vi kan. Både Inger Anne og jeg bruker IPhone med talesyntesen Voice over, så det er jo først og fremst denne telefonen vi kan hjelpe med.

Inger Anne er på kontoret hver tirsdag og torsdag, og undertegnede kan nås på telefon 905 45 240. Jeg kan gjerne også møte dere en til en på aktivitetssenteret etter avtale.

Neste digitale kafe blir torsdag 23. februar klokka 13.00-15.00. Da er Inger Anne kafévertinne.

Torsdag 30. mars kjører vi samme opplegg som i januar. Det vil si med åpningstid både på ettermiddag klokka 13.00-15.00, og på kveldstid, kokka 16.00-18.00. Da kommer Yngve tilbake, sikkert i følge med Siri denne gangen også.

Til slutt en liten oppfordring: Kom gjerne med innspill, problemstillinger i forbindelse med bruk av telefonen som dere vil vi skal ta opp og finne ut av i fellesskap.

Digital hilsen: Astrid Hopland Svendsen