Endelig på kurs

Nyhetssak fra 11. oktober 2017

Bildet viser velkomsthallen på Evenes syn og mestringssenter.

Som Rehabiliteringskontakt har jeg lenge ønsket å delta på et introduksjonskurs i regi av Norges Blindeforbund, og endelig fikk jeg sjansen.

Charlotte Wesenberg søkte om deltagelse på Evenes Syn- og mestringssenter, med Charlotte som deltager og meg som «nærmeste pårørende».

Vi ankom Evenes syn- og mestringssenter mandag kveld. Jeg hadde hørt mye fint om senteret, men dette overgikk alle forventninger. Senteret var rent, ryddig, oversiktlig og med alt på en flate. Vi gikk rett inn på våre respektive rom. Jeg fikk enkeltrom med en veldig god seng, to ørelapp-stoler, skrivebord, DAB radio, klesskap og et deilig stort bad.

Så gikk vi i stua hvor vi traff noen av de andre kursdeltagerne.

Dagen etter var det frokost, gjennomgang av senteret med treningskjøkken, datarom, grupperom, trimrom, massasjestol, badstue og uteboblebad for de som måtte ønske det. Etter det var det trim og gjennomgang av programmet for hele kurset.

I løpet av de tre dagene kurset varte, var vi innom flere spennende tema, hvor hovedtema som ble viet mest tid var den krisen mange gjennomgår når de får en synshemming. Videre tema var rettigheter for synshemmede, videre tilbud om rehabiliteringskurs, hobby og fysisk aktivitet, mobilitet / ledsagerteknikker, vi fikk prøve eksempel - briller med de forskjellige øyediagnoser, ADL (aktiviteter i dagliglivet), taktil trening / punktskrift, hjelpemidler og IKT (data).

Siste dagen var satt av til gruppesamtaler hvor flere spennende tema ble belyst.

Kurset ble avsluttet etter en koselig lunsj.

Tekst / foto: Arne skoge