Fjellturen 2016

Nyhetssak fra 01. november 2016

Bildet viser Gerd og Kjell Arvid på hundespann

Årets fjelltur ble gjennomført med brask og bram på Hovden 07. til 09. oktober. 20 glade deltakere ble innkvartert på Hovdestøylen hotell. Det spesielle i år var det store aldersspennet. Våre yngste deltagere på seks og åtte år ble bestevenner med våre eldste på 80, 83 og 95 år. Og alle ble med på alle aktiviteter.
Etter ankomst fredag, fikk vi servert middag og deretter var det sosialt samvær. Lørdag var det frokost med matpakkesmøring før samling til avreise klokka 10.00. Vi plasserte oss i bilene og kjørte opp til Hovden Alpinsenter. Her møtte vi guiden vår, Henning som presenterte dagens overraskelse. Vi skulle kjøre stolheis. Heldigvis kunne heisen stoppes, så alle kom seg greit inn på setene og fikk sikkerhetsbøylen på plass. Det skal ikke legges skjul på at ikke alle var like ivrige, men etter litt overtalelse ble alle med. På toppen var det litt surt og blåst, men så godt kledd som vi var, ble dette fort glemt. Vi gikk innover i fjellet cirka tre kilometer. Her fant vi en lun rasteplass og kaffen, nøttene og sjokoladen kom fram fra ryggsekkene. Her delte vi oss i to lag. Et lag valgte å gå tilbake til stolheisen, mens det det andre laget gikk litt lenger innover og over noen topper.  Etter dette var det godt å komme tilbake til hotellet, dusje og slappe av litt før vi møtte de andre i peisestua. Middagen lørdagen var vilt – buffet, et måltid ingen av oss kommer til å glemme. Etterpå var det sosialt samvær.
Søndagen var det frokost og samling for avkjørsel til dagens aktivitet. Da vi kom ut til bilene var det bare å finne fram is skrapen. Alle bilvinduer var nedrimet. Etter en kjøretur på 40 minutter, kom vi fram til bestemmelsesstedet. Der ventet atten trekkhunder fordelt på tre spann. Vi delte oss inn i puljer. En seende kjørte hundespannet, en passasjer satt på. De to barna fikk tilbud om å sitte på så mye de ville. Nå kjørte vi etappevis innover fjellveien. Etter et godt stykke byttet vi på, så alle (som så) fikk kjøre og alle fikk sitte på vogna. På toppen ved en demning var det pause for hunder og folk. Da serverte de kaffe, kakao eller te og nybakte kanel i svingen. Herlig. Etterpå var det tilbake på hotellet, pakke bagasjen og spise lunsj før vi satte oss i bilene og kjørte hjem.
      Tekst/foto: Arne Skoge